De Europese markt voor elektrische auto’s wordt dit jaar overspoeld door een golf van goedkope Chinese modellen. Officieel gaat het om elektrische auto’s van private Chinese bedrijven. Maar steunt de Chinese overheid makers van elektrische auto’s stiekem met overheidssubsidies? Die vraag ligt nu voor in Brussel.

De Europese Commissie gaat onderzoeken of China haar elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Die oneerlijke concurrentie schaadt onder meer Europese autofabrikanten, zegt commissievoorzitter Ursula von der Leyen in haar jaarlijkse ’troonrede’. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen.

“De wereldmarkt wordt overspoeld door goedkopere Chinese elektrische auto’s”, constateert Von der Leyen in haar zogeheten Staat van de EU in het Europees Parlement in Straatsburg. De prijs wordt “kunstmatig laag gehouden met enorme staatssubsidies. Dat verstoort onze markt”.

Frankrijk dringt al lang erg aan op zo’n onderzoek naar ‘dumping’ door China. Maar vooral Duitsland stribbelde tegen, omdat het een handelsoorlog met China vreest. Het Duitse bedrijfsleven, ook de autobranche, is nauw verstrengeld met het Chinese.

LEES OOK: Autofabrikanten zijn in een race verwikkeld om snelladen drastisch te verbeteren: is het slim om nog even te wachten met aankoop van een elektrische auto?