Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen of juist een overname willen doen, huren doorgaans een overnameadviseur in.

Bij de keuze voor een overnameadviseur varen ondernemers vaak op hun gevoel, blijkt uit onderzoek van overnameplatform Brookz.

Achteraf raadt slechts een kwart van de MKB-ondernemers hun overnameadviseur van harte aan.

Een bredere selectie vooraf kan helpen om tot een betere keuze te komen.

Voor ondernemers die denken aan de verkoop van hun bedrijf of juist een overname willen doen, ligt het voor de hand om een overnameadviseur in te schakelen. Maar vaak gebeurt dat nog meer op gevoel dan op basis van een gedegen selectieprocedure.

Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van overnameplatform Brookz, dat zich richt op MKB-bedrijven met een omzet tussen de 1 miljoen euro en 30 miljoen euro.

Brookz vroeg 386 ondernemers naar hun ervaringen met overnameadviseurs. De helft van deze groep bestond uit ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht en de helft uit ondernemers of investeerders die een bedrijf hebben gekocht.

Lees ook op Business Insider

Persoonlijke klik belangrijkste criterium bij keuze overnameadviseur

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bij de selectiecriteria van een overnameadviseur de ‘persoonlijke klik’ het meest wordt genoemd, te weten in een kwart van de gevallen. Inhoudelijke criteria zoals ervaring en specialisatie volgen daarna pas.

Gemiddeld krijgen overnameadviseurs het rapportcijfer 7,3. Dat lijkt niet slecht, maar op de vraag of ondernemers hun overnameadviseur aan een ander zouden aanraden, zegt iets meer dan een kwart volmondig ja. De helft is neutraal en één of de vijf zou zijn overnameadviseur zelfs afraden.

Het lijkt er dus op of veel ondernemers bij de keuze van een overnameadviseur vooral op hun gevoel varen, wat niet altijd naar tevredenheid uitpakt.

Een meer kritische aanpak bij het selecteren van een overnameadviseur kan helpen, suggereert hoofdredacteur Peter Rikhof van overnameplatform Brookz.

Volgens Rikhof is een goede verstandhouding zeker van belang: “Maar ik denk het verstandiger is om eerst met 2 à 3 adviseurs te spreken en vervolgens een selectie te maken op basis van ervaring, netwerk en referenties. Een aardige adviseur is niet per definitie een goede adviseur. Meestal niet zou ik zeggen.”

LEES OOK: Jitse Groen van Takeaway haalt met gemak €700 miljoen op bij beleggers, onder meer om overnames te kunnen doen