Auto’s van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de totale uitstoot van stikstofoxides (NOx) door het autoverkeer. Vooral oude dieselpersonenwagens zijn extreem vervuilend. Een sloopregeling voor deze categorie auto’s kan helpen om uit de stikstofcrisis te komen, schrijft het AD.

Er rijden in Nederland 1,2 miljoen auto’s van 15 jaar en ouder. Het merendeel zijn zogenaamde werkpaarden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er gemiddeld 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar met de auto’s van 15 tot 25 jaar oud wordt gereden.

Vergeleken met een moderne auto is de uitstoot van de oude auto’s gigantisch. Een diesel uit 1999 spuwt 6 keer meer NOx uit dan een moderne diesel. En vergeleken met een benzineauto is die oude diesel zelfs bijna tien keer zo smerig. En dat is dan nog de papieren werkelijkheid. Bij de sjoemeldieselaffaire bleek dat de werkelijke uitstoot van diesels vaak nog veel hoger ligt.

Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van het AD de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren.

Succesvolle sloopregeling in 2009

In 2009 werden 80.000 vieze auto’s van de weg gehaald voor verbetering van de luchtkwaliteit dankzij een sloopregeling. Deze kostte toen 85 miljoen euro en stopte toen het geld op was. Destijds kocht 29 procent van de deelnemers aan de sloopregeling een veel schonere auto. Toenmalig milieuminister Tineke Huizinga was tevreden over het resultaat.

Wel waren er strenge regels voor de regeling. Zo moest een de auto langer dan een jaar in bezit zijn en moest de apk geldig zijn. De vervangende auto die werd gekocht mocht niet ouder zijn dan acht jaar.

De autobranche voelt wel wat voor een nieuwe sloopregeling. "De oude diesels moeten worden vervangen voor een nieuwe of jonge benzine of diesel die veel minder uitstoot. Dat kan door nieuwe auto’s goedkoper te maken door de aanschafbelasting bpm af te schaffen en een voorwaardelijke sloopregeling in te stellen voor oudere personenauto’s en bestelbusjes’’, zegt Steven van Eijck van de RAI Vereniging tegen het AD.

Deze week maakt het kabinet keuzes om de uitstoot van stikstok door wegverkeer drastisch te verlagen. Zo wordt gekeken naar de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur en autoloze zondagen.

’PFAS-normen treffen ook strooizout’

De uitstoot van stikstof is niet het enige probleem voor het wegverkeer. Het strooien van zout op gladde wegen deze winter lijkt in gevaar te komen omdat het strooizout niet voldoet aan PFAS-normen. Leverancier De Nederlandse Zoutbank maakt zich grote zorgen, meldt De Telegraaf.

Volgens directeur Ardin Bos gaat er elke winter gemiddeld 200.000 ton strooizout doorheen op de Nederlandse wegen in opdracht van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. "Een eerste analyse in het laboratorium gaf geen positief resultaat. Er zijn te hoge PFAS-waarden gemeten, maar we willen graag een second opinion. We laten het spul nu verder onderzoeken door experts met meer verfijnde metingen. Later deze week krijgen we duidelijkheid over die resultaten."

LEES OOK: Advies voor stikstofuitstoot: verlaag maximumsnelheid bij natuurgebieden, maar Remkes noemt geen getal