Oprichter Yvon Chouinard van het Amerikaanse outdoorbedrijf Patagonia geeft zijn miljardenbedrijf weg aan een aantal fondsen en non-profitorganisaties. Die kunnen onder andere de winst van het bedrijf gebruiken voor projecten om klimaatverandering tegen te gaan, zo is de gedachte.

Dat meldde Chouinard in een open brief, na berichtgeving in The New York Times en vakmedium Edie dat vooral op duurzaam zakendoen is gericht.

Aan Patagonia, dat ook in Nederland actief is, hangt een prijskaartje van zo’n 3 miljard dollar, aldus de krant. De zeggenschap over het merk komt terecht bij een tweetal daarvoor opgerichte entiteiten.

Degenen die toezicht houden op de fondsen moeten ervoor zorgen dat de acties van het bedrijf in overeenstemming zijn met zijn uitgesproken verplichtingen op het gebied van milieu en sociale impact.

De winst die het bedrijf maakt die niet wordt geïnvesteerd komt ten goede aan sociale en milieuprojecten. De schatting is dat die tot wel 100 miljoen dollar per jaar kunnen ontvangen.

Oprichter en eigenaar van Patagonia Yvon Chouinard richtte eerder al het 1% for the Planet-initiatief op. Hij schreef Patagonia twintig jaar terug in als eerste bedrijf. Nu hebben meer dan 5000 bedrijven de duurzame aanpak overgenomen.

"Als we enige hoop hebben op een bloeiende planeet over 50 jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben", aldus Chouinard. " In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen."

De kinderen van Chouinard, Claire en Fletcher, blijven voor het bedrijf werken. Zij worden verantwoordelijk voor het toezicht op de strategische beslissingen.

LEES OOK: Extreem tekort aan ingenieurs, monteurs en andere technici om projecten voor verduurzaming van de grond te krijgen