Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:20
  • Medeoprichter Mars Geuze van het Nederlandse Hardt Hyperloop denkt dat er in 2030 een commerciële hyperloop in Europa kan zijn.
  • “Veel landen hebben interesse en veel bedrijven werken aan hyperloop-systemen”, zegt Geuze.
  • De hyperloop biedt volgens Geuze veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen, zoals lagere aanlegkosten, stroomgebruik, ruimtebeslag en flexibiliteit.
  • Lees ook: Wonen in Düsseldorf, werken in Amsterdam: met de hyperloop is dat ineens een stuk realistischer

In 2030 kan er een commerciële hyperloop in Europa zijn. Dat denkt medeoprichter Mars Geuze van het Nederlandse Hardt Hyperloop. Zijn bedrijf werkt mee aan een testbaan in Veendam, waarvan de bouw deze zomer begint. In 2027 denk Hardt alle veiligheidstests te hebben doorlopen en klaar te zijn voor het echte werk.

“Veel landen hebben interesse en veel bedrijven werken aan hyperloop-systemen”, weet Geuze. Hij geeft aan dat er dan ook veel vooruitgang is geboekt met het transportsysteem sinds Tesla-topman Elon Musk in 2013 met het idee kwam om een magneetzweeftrein door een vacuümbuis te laten reizen. Daardoor kunnen met relatief weinig energie hoge snelheden worden bereikt.

Ook Hardt heeft de laatste jaren flinke stappen gezet. Zo werkte het bedrijf intensief mee aan het opzetten van één wereldwijde standaard voor hyperloops. In juni verhuist het bedrijf naar een nieuw hoofdkantoor in Rotterdam. “We verlaten de studentenstad en worden serieus”, grapt Geuze.

Toch zit er ook een kern van waarheid in. Met nieuwe topman Bertrand van Ee, die eerder aan het roer stond van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, bereidt Hardt zich nadrukkelijk voor op de mogelijke aanleg van een commerciële hyperloopverbinding.

"Het wachten is nu nog op een land dat als eerste een baan aan wil leggen." Wat Geuze betreft kan dat prima een korte verbinding zijn naar bijvoorbeeld een luchthaven. "Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden."

De hyperloop biedt volgens Geuze namelijk veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen. "Het is goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler." De hyperlooptreinen kunnen namelijk naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg.

Voor veel mensen klinkt de hyperloop nog erg futuristisch, "maar als ze er meer over weten, raken ze enthousiaster". Bij het nieuwe hoofdkantoor in Rotterdam gaat Hardt dan ook een experience center aanleggen om mensen te laten kennismaken met de treinen.

Lees ook: Hardt Hyperloop haalt €15 miljoen subsidie op bij Europese Commissie en wil nog dit decennium razendsnelle verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam