Het is vermoedelijk een unicum in de Nederlandse zakenwereld. Online oppasdienst Oppas Madelief van de tweeling Jasmijn en Lyla Kok neemt bij online oppasdienst Kidarit het roer over van de tweeling Marc en Michiel van Dorth, die als adviseur aanblijven.

Met de overname versterkt Oppas Madelief de positie als Nederlands marktleider in de babysitsector, maar voor de zussen Kok is slechts het begin. Zij richten zich op de internationale markt: “We willen uitgroeien tot een internationaal oppas- en au-pairbedrijf waar ouders ook op reis gebruik van kunnen maken.”

Om dat te bereiken is geld nodig en dus is Oppas Madelief een crowdfundactie gestart met het doel om 100.000 euro op te halen, waarvan nu bijna de helft binnen is. Dat terwijl Jasmijn en Lyla twee jaar geleden tegenover Business Insider nog zeiden “niet zo van de investeerders te zijn”.

Wat is er in die periode veranderd? Business Insider zocht opnieuw contact om die vraag te stellen en vooruit te blikken op wat de verovering van Europa moet worden.

Kortgeleden wezen jullie investeerders nog de deur, nu zetten jullie die open. Vanwaar deze visiewijziging?

Jasmijn Kok: “Twee jaar geleden richtten we ons op zo efficiënt mogelijke groei via franchisers, met de inzet van zo weinig mogelijk middelen. Voor de doelen die we toen hadden werkte die voorzichtige insteek prima. Maar efficiënte groei is ook langzame groei, hebben we gemerkt. We hebben het ondernemerschap langzaam moeten leren en we realiseren ons nu, dat nu we onszelf grotere doelen stellen, daar ook andere bedrijfsvoering voor nodig is.”

En wat zijn die die grotere doelen?

Lees ook op Business Insider

“In Nederland willen we onze positie verder versterken, maar we willen ook in Europa hét oppasplatform worden. Ons doel is dat ouders die in Nederland van onze diensten gebruikmaken dit ook kunnen doen wanneer ze naar het buitenland gaan voor vakantie of werk.”

Is daar markt voor?

“We zien enorme potentie in de markt. Er gaan de komende jaren alleen maar meer vrouwen werken en dus wordt de vraag naar een goede kinderoppas groter. De ouderwetse kinderopvang biedt vaak toch niet de kwaliteit die ouders voor hun kind verwachten. Daarnaast is ook de Nederlandse wet- en regelgeving voor kinderopvang strenger geworden en dat werkt in ons voordeel.”

Leg uit.

“Door de nieuwe Wet kinderopvang is nu niet één kinderleidster per vier, maar per drie kinderen verplicht en moet er altijd minstens één pedagogisch gediplomeerd werknemer aanwezig zijn. Dat zorgt voor een stuk hogere personeelskosten.”

En daar hebben jullie geen last van?

“Wij hebben twee soorten nanny’s: de normale oppas en de gast-nanny. De laatste heeft een diploma. Voor een gediplomeerde nanny kun je als ouder ook kinderopvangtoeslag krijgen. Bij ons heb je als ouder dus de keuze. Het omslagpunt zit op 16 uur per week, vanaf dat punt wordt het vanwege de toeslag financieel gunstiger om een gast-nanny te kiezen. Daaronder kan je beter voor een normale nanny gaan, die je dan ook zwart kan betalen.”

“Eigenlijk bieden andere online oppasdiensten vooral de klassieke avondoppas aan. Wij bieden daarnaast een alternatief voor de kinderopvang en willen daar met de internationale uitbreiding ook au pairs aan toevoegen.”

Hebben jullie coaches nog invloed gehad op de ontwikkeling van jullie nieuwe bedrijfsvisie?

“Ja, Gert Hans (Berghuis, van Fabrique, red.) is daar heel sturend in geweest. Hij is al vanaf het begin bij ons bedrijf betrokken en roept al even lang dat we maar wat aanmutsen zolang we de kansen die er liggen niet grijpen. Nu zijn we eindelijk overtuigd.”

“Joachim Blazer (oprichter van Venture Value, red.) leerden we kennen toen we onze startup probeerden te waarderen. Dat is supermoeilijk en Joachim is echt een expert hierin. Als we tegen een dilemma aanlopen, bellen we hem voor een kop koffie.”

“Onze nieuwe coach en eerste grote investeerder is Kasper Muileboom, eigenaar van OneRetail. Hij hielp ons over de grens van 30 procent van ons crowdfundingsdoel heen en denkt mee over het crowdfundproces.”

Waarom hebben jullie voor crowdfunding gekozen?

“We richten ons niet op de typische investeerder, dus de business angel die in één keer de benodigde 100.000 euro neerlegt maar ook een deel van de bedrijfsvoering naar zich toetrekt. We willen nu voor relatief gunstige voorwaarden geld ophalen om een app te bouwen en een marketingcampagne te lanceren. Voor ieder van de projecten hebben we 50.000 euro nodig, dat lijkt ons haalbaar via crowdfunding.”

Hoe is het crowdfunden tot nu toe bevallen?

“We hebben gemerkt dat er veel interesse is, maar ook vaak van investeerders die een aandeel willen. Daar willen we ons nu nog niet aan wagen, maar het heeft ons wel doen beseffen dat we over ongeveer een jaar wel aandelen willen uitgeven. Voor crowdfunden blijken we namelijk voor de hard way te hebben gekozen.”

Waar lopen jullie tegenaan?

“Vooral tegen de beperking van de wetgeving. Crowdfunden is eigenlijk een wat misleidende term, want feitelijk geef je als onderneming tegen rente een lening uit. Doe je dat buiten besloten kring, dan is dat voor de Nederlandse wetgeving verboden. Een ontheffing aanvragen duurt 13 weken en kost 3.600 euro. Banken en crowdfundplatformen kunnen dat doen. Voor ons is dat veel geld, terwijl we dat juist hard nodig hebben.”

Wat krijgen de investeerders precies terug voor hun geld?

“Aandelen zitten er dus nog even niet in. In plaats daarvan hebben we op advies van CrowdAboutNow gekozen voor een lening met een rente van 4,5 procent, die we na twee jaar in één keer terugbetalen. Het opgehaalde geld investeren we volledig in de app en in de marketingcampagne.”

“Dat moet heel hard gaan. We hebben al een marketingplan dat we vanaf 1 april willen starten. Het wordt best pittig om die investering in twee jaar terug te verdienen, maar de resultaten uit het verleden tonen aan dat het haalbaar is en uiteraard hebben we ook enige marge genomen.”

Van posters op de basisschool om klanten te werven naar een heuse marketingcampagne, dat is een flinke stap.

“We geloven nog steeds in de kracht van zoiets eenvoudigs als posters op een basisschool, maar de snelheid van de groei blijft daarmee beperkt. Nu we harder willen groeien, zullen we dat ook minder efficiënt moeten doen door te investeren in strategieën die duurder zijn.”

“In een poster stop je een paar cent, terwijl we er een euro uithalen. Een marketingcampagne kost zo vijftig cent voor diezelfde euro. Maar we willen nu veel meer klanten kunnen bereiken en dus zullen we die stap extra moeten zetten. Het kan niet alleen maar op de meest efficiënte en goedkope manier.”

Hoe ziet jullie marketingstrategie eruit?

“We willen het anders aanpakken dan de rest. Iedereen gebruikt grofweg dezelfde marketingtechnieken. Ze adverteren op social media, gaan een keer naar een beurs en delen flyers uit.”

“Wij willen het origineler aanpakken en onze nieuwe investeerders spelen daarin een belangrijke rol. Ze lenen een relatief klein bedrag, maar krijgen daardoor ook de kans om als ambassadeur betrokken te raken bij het bedrijf. We bieden in ruil voor de investering gratis oppasdiensten aan en organiseren in de zomer ook het Madelief Festival, waar investeerders vrienden en familie mee naartoe kunnen nemen. Deze member-to-member-marketing maakt de crowdfundingactie tot een marketingstrategie an sich.”

Zo trekken jullie ook weer toekomstige investeerders. Mogen zij wel hopen op aandelen?

“Ja, op de planning staat dat wanneer deze crowdfunding en de investeringen succesvol blijken, we over over één à anderhalf jaar nog een ronde externe financiering houden en dan ook aandelen uitgeven. Wel doen we dat dan alleen op exclusieve uitnodiging aan mensen die ons nu al steunen via de crowdfundingactie en echte betrokkenheid bij het bedrijf tonen.”

Jullie moeten nog een app bouwen, Kidarit had die al. Is dat de reden van de overname?

“Nee, Marc en Michiel wilden zelf stoppen en zochten naar mensen met wie ze een klik hadden en hun bedrijf met een goed gevoel aan over konden geven. Voor ons was de Kidarit-app op zichzelf best interessant. We hebben gezamenlijk gekeken of we het toe konden passen naar onze wensen. De keuze is anders geworden, maar er zaten features in waarvan we in de toekomst mogelijk gebruik willen maken.”

Waarom wilde Kidarit hun bedrijf verkopen?

“Marc en Michiel vonden het leuk om het bedrijf op te bouwen en te zien groeien, maar waren nu te veel tijd en geld kwijt aan de bedrijfsvoering. Inmiddels had Kidarit ruim 550 gebruikers in België en Nederland, die groei bijbenen vereiste constante ontwikkeling van de app. Toen gingen ze op zoek naar een geschikte overnamekandidaat en zo kwamen we elkaar tegen.”

Nemen jullie de app nu over?

“Nee, we bouwen een nieuw systeem dat is aangepast aan onze behoeften. Wel nemen we sommige features over die we leuk vinden. Marc en Michiel hadden bijvoorbeeld de optie bedacht dat ouders die een aanvraag voor een oppas in de Kidarit-app zetten, die eerst alleen bij hun favoriete oppas konden neerleggen (op een zeer ludieke manier). Hun expertise komt dus zeker goed van pas en daarom zijn we ook blij dat ze aanblijven als deel van onze raad van advies.”

Hoe hebben de klanten van Kidarit gereageerd op de overgang?

“We waren erg verrast over hoe soepel die ging. We hadden de ouders van tevoren per mail op de hoogte gesteld en hadden verwacht dat er nog wel wat mensen af zouden haken, maar we hebben geen afmeldingen gehad en dus heel het klanten- én oppasbestand kunnen overnemen.”

“Het is wel grappig. Een paar maanden geleden waren wij er nog bijna volledig op gericht ons klantenbestand uit te breiden. Daarom gingen we in eerste instantie ook met Kidarit praten. Nu is dat totaal omgeslagen, mede door de overname en hebben we weer een tekort aan oppassers.”

Dat is vast goed voor de omzet.

“Ja, we draaien iedere maand een recordomzet. Maar ja, omzetgroei alleen is niet genoeg om de grote investeringen te doen die nodig zijn om de internationale markt te bedienen.”

In 2017 hadden jullie net voet aan de grond in België, Duitsland en Noorwegen. Daar wilden jullie toen twee landen bij. Hoe gaat dat nu?

“We hebben inmiddels ook franchisers in Melbourne en Zuid-Afrika. Australië is cruciaal, omdat het land goed past in onze visie om de au-pairservice aan te bieden. In Melbourne is het voor jonge vrouwen gebruikelijk om als au pair te werken en bovendien komen Australische meisjes ook graag naar Europa.”

“In Zuid-Afrika hebben we een partner die als contactpunt dient voor onze au pairs. Dat blijkt in de praktijk nog lastig omdat de cultuurverschillen groter zijn, waardoor meisjes eerder heimwee krijgen.”

Gezien jullie nieuwe missie hebben jullie dus nog heel wat landen te gaan.

“Klopt. We zijn ervan overtuigd dat de omstandigheden om internationaal uit te breiden nu gunstig zijn en zien de crowdfunding als een belangrijke volgende stap.”

Lees meer: