• Het rommelt in de top van Booking.com, dat in zwaar weer zit door de coronacrisis.
  • Deze week stapte chief technology officer Matt Swann op.
  • De wisseling komt te midden van een grote reorganisatie binnen het bedrijf, dat in het slotkwartaal van 2020 een verlies van 165 miljoen dollar leed.

Bij Booking.com, dat zwaar te lijden heeft onder de coronacrisis, vallen zware klappen. Er is een reorganisatie gaande waarbij uiteindelijk waarschijnlijk een kwart van het personeel ontslagen wordt. Ondertussen rommelt het in de top van het bedrijf.

Deze week stapte bij het van oorsprong Nederlandse bedrijf chief technology officer Matt Swann op, zo meldt NRC. Een interim-manager neemt zijn taken waar.

Swann heeft zijn vertrek eerder deze week intern bekendgemaakt. Een van de belangrijkste beslissingen waarbij Swann nauw betrokken was, betrof de keuze om gebruik te maken van de clouddiensten van Amazon. Dit leidde volgens NRC tot veel onrust bij Booking, dat traditioneel alles in eigen beheer hield. Dat zou echter niet de reden zijn van zijn vertrek.

Verlies in het slotkwartaal van 2020 voor Booking.com

Booking Holdings, het overkoepelende moederbedrijf van Booking.com, is het slotkwartaal van 2020 in de rode cijfers gedoken. Door de virusuitbraak boekten veel minder mensen een overnachting, huurauto of vliegtickets via de diensten van het bedrijf.

In laatste drie maanden van het jaar werden er 60 procent minder overnachtingen geboekt dan een jaar eerder. Het bedrag dat met de reserveringen was gemoeid zakte zelfs met 65 procent, tot 7,3 miljard dollar.

Veel landen hadden in het najaar nieuwe lockdowns aangekondigd, waardoor het animo voor internationale reizen extra sterk afnam.

Onder de streep kwam Booking uiteindelijk 165 miljoen dollar tekort, waar in het vierde kwartaal van 2019 nog sprake was van een nettowinst van 1,2 miljard dollar.

Bezien over heel 2020 ging nog wel een beperkte winst van 59 miljoen dollar in de boeken, maar dat kwam wel neer op een afname van ongeveer 99 procent.

Booking.com rekent op herstel in 2021

Topman Glenn Fogel rekent dit jaar weer op herstel. De afgelopen weken is het ook al weer ietsje beter gegaan met de boekingen, geeft hij aan.

"Vooruitkijkend, heb ik meer vertrouwen dan ooit in onze toekomst op de lange termijn en in het uiteindelijke sterke herstel van de vraag naar reizen."

Vanwege de coronacrisis heeft het bedrijf al stevige ingrepen aangekondigd bij Booking.com. In augustus werd bekend dat het reisconcern een kwart van de ruim 17.000 werknemers wereldwijd gaat ontslaan. Van hen werken er ongeveer 5.500 in Amsterdam.

Lees over Booking.com ook: