• PostNL kende in de eerste drie maanden van dit jaar een topkwartaal, mede door stemmen per brief bij de Tweede-Kamerverkiezingen.
  • Door de lockdownmaatregelen had PostNL het ook druk met pakjes van online bestellingen bezorgen.
  • PostNL verhoogt de winstverwachting voor heel 2021 tot een operationeel resultaat van minstens 250 miljoen euro.

PostNL heeft de afgelopen periode meer brieven bezorgd. Dat kwam door eenmalige gebeurtenissen zoals de Tweede Kamerverkiezingen. Door de coronapandemie waren er veel extra briefstemmen van ouderen.

Ook de uitnodigingen voor een coronavaccinatie werden door het postbedrijf bij mensen thuis afgeleverd. PostNL blijft ook meer pakketten bezorgen.

Nederlanders shopten ook in het eerste kwartaal van dit jaar vaker via internet vanwege de lockdownmaatregelen om besmettingen met het coronavirus te voorkomen. Door de maatregelen bleven winkels de afgelopen periode lang dicht.

PostNL liet in maart nog weten zijn personeelsbestand verder uit te moeten breiden om de druk aan te kunnen. Afgelopen jaar werden zo’n duizend nieuwe mensen aangenomen.

Het bedrijf deed bij publicatie van de voorlopige cijfers nog geen mededelingen over hoeveel nieuwe werknemers in het eerste kwartaal zijn aangenomen.

Hogere winst PostNL verwacht in 2021

Op basis van voorlopige cijfers groeide de omzet van PostNL op jaarbasis met 37 procent naar 960 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2021. De winst voor belastingen steeg ook flink, van 15 miljoen euro naar zo’n 130 miljoen euro.

De cijfers zijn beter dan verwacht omdat de lockdown in Nederland langer duurt dan waar rekening mee werd gehouden. Daarom verhoogt PostNL de verwachtingen voor het hele jaar.

Lees ook op Business Insider

Waar eerder werd gerekend op een genormaliseerde operationele winst (ebit) van tussen de 205 miljoen en 225 miljoen euro, rekent het bedrijf nu op minstens 250 miljoen euro in 2021.

Het postbedrijf komt op 10 mei met de volledige resultaten voor het eerste kwartaal van 2021.

LEES OOK: Dit moet je weten over de veelzijdigheid van Herna Verhagen, de CEO die het groeipad uitstippelde voor coronawinnaar PostNL