Wanneer komt Amazon naar Nederland? Het is een vraag die elk jaar wel een keer voorbijkomt.

De Amerikaanse webwinkel is in de westerse wereld een ongekende krachtpatser geworden die vele troeven heeft om plaatselijke spelers weg te drukken.

Hoewel er een domeinnaam Amazon.nl is met aanbiedingen van abonneedienst Prime voor Nederlanders, hebben de Amerikanen nog niet serieus werk gemaakt van de Nederlandse markt. Daar voeren bol.com en Coolblue de boventoon.

In de afgelopen maand uitgekomen editie van de Twinkle 100 staan de grootste online verkopers in Nederland vermeld: met bol.com op de eerste plaats (jaaromzet 1,2 miljard euro), gevolgd door Coolblue (jaaromzet 884 miljoen euro).

Amazon komt bij dit lijstje op plaats zeven met 230 miljoen euro omzet in Nederland.

Wel of geen aanwezigheid van Amazon

In de rest van Europa heeft de plaatselijke aan- of afwezigheid van Amazon ook grote invloed op de binnenlandse en buitenlandse online verkopen. Dit valt indirect af te leiden uit een overzicht dat betalingsverwerker Paypal heeft gemaakt.

In de onderstaande grafiek, samengesteld door databureau Statista voor Business Insider, is op basis van data van Paypal weergegeven wat het aandeel is van buitenlandse websites bij de online verkopen in een reeks Europese landen.

Lees ook op Business Insider

Om de bovenstaande grafiek enigszins te kunnen duiden, is het van belang te weten of Amazon als ‘binnenlandse’ speler aanwezig is en hoe sterk de plaatselijke concurrentie is.

Duidelijk te zien is dat in grote markten als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk het aandeel van online shoppen in het buitenland relatief laag is: zo’n 32 tot 40 procent. De plaatselijke aanwezigheid van Amazon speelt hierbij ongetwijfeld een grote rol.

Zoals gezegd zit Nederland met een percentage van 49 procent voor aankopen bij buitenlandse webshops ook niet heel hoog. Maar hierbij kan dus de sterke positie van bol.com en Coolblue een rol spelen. Die beperkt mogelijk ook de rol van Amazon UK en Amazon Deutschland.

Kijk je naar de twee landen met de hoogste percentages van webaankopen in het buitenland, Ierland en Oostenrijk, dan lijkt daar sprake van een omgekeerd Amazon-effect. Bij gebrek aan lokale versies van Amazon en een grote buurman waar Amazon dominant is, worden massaal aankopen over de grens gedaan. Ieren kijken naar Amazon UK en Oostenrijkers gaan af op Amazon Deutschland.

LEES OOK: De rivaliteit tussen Puma en Adidas splijt het stadje Herzogenaurach al 70 jaar – zo ziet het leven er daar nu uit