Via internet een huishoudhulp regelen kan al geruime tijd in Nederland. Maar met de komst van Helpling.nl duikt er voor het eerst een grote internationale partij op. Helpling is meer dan het zoveelste initiatief om de markt voor 'witte werksters' een zetje te geven in Nederland. Lees ook: Zo regel je een witte werkster Achter de online dienst voor het boeken van een hulp in de huishouding zit Rocket Internet, de succesrijke startupfabriek van de Duitse ondernemersbroertjes Oliver, Alexander en Marc Samwer. In Nederland is webwinkel Zalando waarschijnlijk de bekendste afstammeling uit de stal van Rocket. Dienstverlening aan huis: grote internetpartijen zien kans Kenmerkend voor de Samwers is dat ze een uitstekende neus hebben voor kansrijke verdienmodellen op internet. Daarbij proberen ze grote Amerikaanse partijen te snel af te zijn in Europa en andere markten, vóórdat die zelf succesrijke startups over de hele wereld hebben uitgerold. De lancering van de bemiddelingsdienst Helpling berust dan ook niet op toeval. Want Rocket Internet is niet de enige die geïnteresseerd is in de markt voor huishoudelijke diensten. Google stak afgelopen jaar 38 miljoen dollar in de Amerikaanse startup voor schoonmaakhulp Homejoy en sinds juni dit jaar is datzelfde Homejoy ook actief in Duitsland. Verder zou internetgigant Amazon geïnteresseerd zijn in de markt voor 'dienstverlening in de buurt'. Rocket Internet, dat opereert vanuit Berlijn, maakt intussen vaart met Helpling. In maart dit jaar startte de uitrol. Sindsdien is de site voor schoonmaakdiensten in vijf landen actief geworden: Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Frankrijk en sinds juni Nederland. Rocket Internet: Duitse startupfabriek Rocket Internet is de belangrijkste 'broedplaats' voor internet startups in Duitsland. Oprichters van het bedrijf zijn de Duitse ondernemer Oliver Samwer (bestuursvoorztitter) en diens broers Marc en Oliver. Rocket boekte veel succes met de afgelopen jaar verkochte webwinkel Zalando. Het startupforum zette onder meer een tegenhanger van sociale-verhuursite Airbnb in de markt (Wimdu) en exploiteert sites als Foodpanda (thuisbezorging) en betaaldienst Payleven. In de afgelopen drie jaar staken de Zweedse vermogensbeheerder Kinnevik en de Russische miljardair Len Blavatnik elk honderden miljoenen euro's in Rocket Internet. Volgens onder meer persbureau Bloomberg overweegt Rocket dit jaar een beursgang. “En de lancering van de tweede rollout volgt zeer binnenkort”, vertelt Hidde Rensink (25), uitvoerend manager van Helpling in Nederland. “Belangrijk is dat je snel kan opschalen. We zijn nu ruim een maand actief in Nederland en het verloopt voorspoedig”. Online schoonmaakhulp boeken Rensink werkt vooralsnog met zes collega's vanuit een zolderverdieping in een klassiek pand aan het Amsterdamse Rokin. Vanuit Berlijn worden ze ondersteund door een team van vijf Helpling-medewerkers. Doel voor dit jaar is 10 duizend boekingen voor schoonmaakdiensten bij Helpling.nl, geeft Rensink aan. Over de verdere ambities wil hij vooralsnog niet al te veel kwijt. Jaarlijks maken in Nederland zo'n 714 duizend huishoudens gebruik van schoonmaakhulp. Daarmee zijn naar schatting 103 miljoen werkuren gemoeid, blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau Panteia. Het gros van de hulp, te weten 93 procent, wordt rechtstreeks ingehuurd via het informele circuit tegen een gemiddelde uurprijs van 10,50 euro. Helpling.nl vraagt 14,90 euro per uur. Wat biedt de online dienst extra voor die prijs? “We zijn zeven dagen per week bereikbaar voor zowel klanten als schoonmaakhulpen. En er is altijd vervanging als een hulp niet kan”, legt Rensink uit. “Verder is eventuele schade in huis die veroorzaakt wordt door de hulp door ons verzekerd en kun je eenvoudig online afrekenen.” Vooraf screent Helpling naar eigen zeggen degenen die hulp aanbieden, waarbij alleen schoonmakers met aantoonbare ervaring worden opgenomen in het bestand. Helpling: flexibele huishoudhulp Afnemers kunnen eenmalig een hulp boeken, maar ook vaker dezelfde persoon inhuren. Rensink: “Als iemand bevalt, kun je die vaker inschakelen. We zijn ook bezig met het invoeren van prijsdifferentiatie, zodat je korting krijgt bij herhaalde boekingen.” In het reserveringssysteem geven schoonmaakhulpen aan op welke uren ze beschikbaar zijn en kunnen klanten aangeven op welke tijdstippen ze hulp willen inhuren. Het systeem koppelt vraag en aanbod vervolgens regionaal aan elkaar en wijst schoonmaakhulpen toe. Als klant kun je na afloop van een schoonmaak aangeven of de hulp bevalt en daar wordt rekening mee gehouden bij volgende boekingen. Maar er is geen overzicht met 'ratings' van beschikbare schoonmakers. “Er zijn geen profielen die je kunt checken. We denken er nog over na of we dat willen, want daar zitten verschillende kanten aan”, stelt Rensink. Hoeveel schoonmaakhulpen er momenteel beschikbaar zijn via Helpling.nl wil Rensink niet kwijt. “Wel kan ik zeggen dat we voldoende dekking hebben voor de regio's waar we nu actief zijn, dat wil zeggen de grote steden in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland.” Wie krijgt wat? Van de 14,90 euro per uur die klanten betalen, krijgt Helpling 20 procent. “Daar werken we hard voor”, stelt Rensink. “Wij zorgen voor de werving van schoonmaakhulpen, de IT, de helpdesk, de marketing en regelen de schadeverzekering.” Helpling.nl verzorgt de bemiddeling, maar het inhuren van een schoonmaakhulp gebeurt officieel door de particulier die de dienst afneemt. Wettelijke verplichtingen voor vakantiegeld en ziekte zijn echter opgenomen in de uurprijs. “Dat is gedekt”, aldus Rensink. “Alles zit in de uurprijs en de afnemer heeft geen verdere verplichtingen ten opzichte van de hulp.” Lees ook Zo regel je een witte werkster

Hidde Rensink, manager Helpling.nl

Via internet een huishoudhulp regelen kan al geruime tijd in Nederland. Maar met de komst van Helpling.nl duikt er voor het eerst een grote internationale partij op.

Helpling is meer dan het zoveelste initiatief om de markt voor ‘witte werksters’ een zetje te geven in Nederland.

Lees ook: Zo regel je een witte werkster

Achter de online dienst voor het boeken van een hulp in de huishouding zit Rocket Internet, de succesrijke startupfabriek van de Duitse ondernemersbroertjes Oliver, Alexander en Marc Samwer. In Nederland is webwinkel Zalando waarschijnlijk de bekendste afstammeling uit de stal van Rocket.

Dienstverlening aan huis: grote internetpartijen zien kans

Kenmerkend voor de Samwers is dat ze een uitstekende neus hebben voor kansrijke verdienmodellen op internet. Daarbij proberen ze grote Amerikaanse partijen te snel af te zijn in Europa en andere markten, vóórdat die zelf succesrijke startups over de hele wereld hebben uitgerold.

De lancering van de bemiddelingsdienst Helpling berust dan ook niet op toeval. Want Rocket Internet is niet de enige die geïnteresseerd is in de markt voor huishoudelijke diensten.

Google stak afgelopen jaar 38 miljoen dollar in de Amerikaanse startup voor schoonmaakhulp Homejoy en sinds juni dit jaar is datzelfde Homejoy ook actief in Duitsland. Verder zou internetgigant Amazon geïnteresseerd zijn in de markt voor ‘dienstverlening in de buurt’.

Rocket Internet, dat opereert vanuit Berlijn, maakt intussen vaart met Helpling. In maart dit jaar startte de uitrol. Sindsdien is de site voor schoonmaakdiensten in vijf landen actief geworden: Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Frankrijk en sinds juni Nederland.

Rocket Internet: Duitse startupfabriek

Rocket Internet is de belangrijkste ‘broedplaats’ voor internet startups in Duitsland. Oprichters van het bedrijf zijn de Duitse ondernemer Oliver Samwer (bestuursvoorztitter) en diens broers Marc en Oliver. Rocket boekte veel succes met de afgelopen jaar verkochte webwinkel Zalando. Het startupforum zette onder meer een tegenhanger van sociale-verhuursite Airbnb in de markt (Wimdu) en exploiteert sites als Foodpanda (thuisbezorging) en betaaldienst Payleven. In de afgelopen drie jaar staken de Zweedse vermogensbeheerder Kinnevik en de Russische miljardair Len Blavatnik elk honderden miljoenen euro’s in Rocket Internet. Volgens onder meer persbureau Bloomberg overweegt Rocket dit jaar een beursgang.

“En de lancering van de tweede rollout volgt zeer binnenkort”, vertelt Hidde Rensink (25), uitvoerend manager van Helpling in Nederland. “Belangrijk is dat je snel kan opschalen. We zijn nu ruim een maand actief in Nederland en het verloopt voorspoedig”.

Online schoonmaakhulp boeken

Rensink werkt vooralsnog met zes collega’s vanuit een zolderverdieping in een klassiek pand aan het Amsterdamse Rokin. Vanuit Berlijn worden ze ondersteund door een team van vijf Helpling-medewerkers.

Doel voor dit jaar is 10 duizend boekingen voor schoonmaakdiensten bij Helpling.nl, geeft Rensink aan. Over de verdere ambities wil hij vooralsnog niet al te veel kwijt.

Jaarlijks maken in Nederland zo’n 714 duizend huishoudens gebruik van schoonmaakhulp. Daarmee zijn naar schatting 103 miljoen werkuren gemoeid, blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau Panteia. Het gros van de hulp, te weten 93 procent, wordt rechtstreeks ingehuurd via het informele circuit tegen een gemiddelde uurprijs van 10,50 euro.

Helpling.nl vraagt 14,90 euro per uur. Wat biedt de online dienst extra voor die prijs? “We zijn zeven dagen per week bereikbaar voor zowel klanten als schoonmaakhulpen. En er is altijd vervanging als een hulp niet kan”, legt Rensink uit. “Verder is eventuele schade in huis die veroorzaakt wordt door de hulp door ons verzekerd en kun je eenvoudig online afrekenen.”

Vooraf screent Helpling naar eigen zeggen degenen die hulp aanbieden, waarbij alleen schoonmakers met aantoonbare ervaring worden opgenomen in het bestand.

Helpling: flexibele huishoudhulp

Afnemers kunnen eenmalig een hulp boeken, maar ook vaker dezelfde persoon inhuren. Rensink: “Als iemand bevalt, kun je die vaker inschakelen. We zijn ook bezig met het invoeren van prijsdifferentiatie, zodat je korting krijgt bij herhaalde boekingen.”

In het reserveringssysteem geven schoonmaakhulpen aan op welke uren ze beschikbaar zijn en kunnen klanten aangeven op welke tijdstippen ze hulp willen inhuren. Het systeem koppelt vraag en aanbod vervolgens regionaal aan elkaar en wijst schoonmaakhulpen toe.

Als klant kun je na afloop van een schoonmaak aangeven of de hulp bevalt en daar wordt rekening mee gehouden bij volgende boekingen. Maar er is geen overzicht met ‘ratings’ van beschikbare schoonmakers. “Er zijn geen profielen die je kunt checken. We denken er nog over na of we dat willen, want daar zitten verschillende kanten aan”, stelt Rensink.

Hoeveel schoonmaakhulpen er momenteel beschikbaar zijn via Helpling.nl wil Rensink niet kwijt. “Wel kan ik zeggen dat we voldoende dekking hebben voor de regio’s waar we nu actief zijn, dat wil zeggen de grote steden in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland.”

Wie krijgt wat?

Van de 14,90 euro per uur die klanten betalen, krijgt Helpling 20 procent. “Daar werken we hard voor”, stelt Rensink. “Wij zorgen voor de werving van schoonmaakhulpen, de IT, de helpdesk, de marketing en regelen de schadeverzekering.”

Helpling.nl verzorgt de bemiddeling, maar het inhuren van een schoonmaakhulp gebeurt officieel door de particulier die de dienst afneemt.

Wettelijke verplichtingen voor vakantiegeld en ziekte zijn echter opgenomen in de uurprijs. “Dat is gedekt”, aldus Rensink. “Alles zit in de uurprijs en de afnemer heeft geen verdere verplichtingen ten opzichte van de hulp.”

Lees ook

Zo regel je een witte werkster

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl