Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.

Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:

  • 6 weken partnerverlof met behoud volledig salaris bij Coca-Cola en ABN Amro
  • Superjacht op waterstof: Nederlandse bouwer heeft als eerst prototype
  • Ben & Jerry’s biedt naast ijs ook ‘lifestyle collectie’: kleding en kommen
BI_OndernemersVooruitgang_v1 (1)

1. Coca-Cola en ABN Amro bieden 6 weken partnerverlof  met behoud 100% salaris

Een aantal grote bedrijven komt vandaag met een uitbreiding van het partnerverlof voor werknemers. Wettelijk gezien hebben jonge ouders vanaf volgend jaar recht op vijf dagen partnerverlof in plaats van twee. Dit verlof kunnen ze tot zes weken verlengen, tegen doorbetaling van 70 procent van het loon.

Coca-Cola, de Goede Doelenloterij en ABN Amro willen daar niet op wachten en starten eerder met deze plannen. Ook vullen deze bedrijven het salaris van hun werknemers aan tot 100 procent.

2. Nederlandse superjachtenbouwer Sinot valt op in Monaco met prototype voor waterstof

Nederland heeft een rijke traditie op het gebied van de jachtenbouw. En ook daar kijken ondernemers naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Superjachtenbouwer Sinot uit Eemnes heeft afgelopen week grote indruk gemaakt op de jachtenshow in Monaco, met de conceptversie van een jacht dat op vloeibare waterstof vaart. Dit signaleert zakenblad Forbes.

Lees ook op Business Insider

Het prototype heet AQUA en is 2 meter lang. Dit bootje dient als model voor een superjacht met een lengte van…. 112 meter. Het schip krijgt twee grote tanks met vloeibare waterstof. Met behulp van brandstofcellen wordt de motor aangedreven…met als enige restproduct: water. Het waterstofjacht kan bijna 7.000 kilometer afleggen op de volle tanks…genoeg voor de gelukkige eigenaar om een aardig tripje te maken.

3. Ben & Jerry’s introduceert lifestyle collectie met Amsterdamse sociale enterprise Makers United

IJsmaker Ben & Jerry’s neemt zijn sociale missie serieus met de introductie van een lifestyle collectie met kleding en andere producten. De collectie wordt op de markt gebracht onder de naam Meet Me Halfway. Dat meldt Retailtrends.nl.

Ben & Jerry’s heeft de collectie laten maken door de Amsterdamse social enterprise Makers United. Die biedt creatieve talenten met een vluchtelingen- of migratieachtergrond de kans om samen producten te ontwerpen en produceren. De eerste limited edition is sinds enkele dagen verkrijgbaar en bestaat uit handgemaakte sweaters, t-shirts en pastelkleurige kommen.

Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.

LEES OOK: Dit zijn de vijf beste zakelijke leaseauto’s van 2020 – en dit kosten ze