De detailhandel zag de omzet toenemen met 3,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Bouwmarkten en supermarkten zagen de omzet te midden van de coronacrisis oplopen.

Sommige branches hebben het echter extreem zwaar. Kledingzaken zagen de omzet verdampen. Daar liep de omzet met 40 procent terug.

Online verkoop zit in de lift. Die omzet was 28,8 procent hoger dan in dezelfde maand in 2019.

De omzet van de detailhandel was in maart 3,5 procent hoger dan in dezelfde maart. Deze groei werd vooral door de foodsector opgestuwd, winkels zoals supermarkten zagen hun omzet flink oplopen. De non-food sector kromp.

Kledingzaken en schoenenwinkels zagen in tegenstelling tot de supermarkten een enorm omzetverlies, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verder. Veel winkelcentra hebben te lijden onder de maatregelen die zijn ingesteld tegen de verspreiding van het coronavirus.

De omzet van de winkels in non-food kromp in maart met 8 procent. Volgens het CBS leden schoenenzaken en kledingwinkels het grootste omzetverlies sinds 2005.

Kledingzaken zagen omzet wegsmelten

Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat de verkoop van elektronica het goed deed en ook doe-het-zelfzaken en drogisterijen de omzet zagen stijgen. Uit onderstaande grafiek blijkt ook direct hoe zwaar de kledingzaken in de winkelstraten het hebben.

Omzet tov 2019 in februari en maart
Omzet tov 2019 in februari en maart

Ondanks het feit dat er rijen bij drogisterijketens en doe-het-zelfzaken stonden duwt de enorm verslechterde situatie bij de kledingzaken de omzet van de non-foodsector in het rood.

Bij kledingzaken werd zelfs meer dan 40 procent minder verkocht.

Het verkoopvolume van de detailhandel in zijn geheel lag 2 procent hoger dan in maart vorig jaar. Naast de supermarkten, die te maken kregen met hamsterende consumenten, deden ook internetverkopen het goed.

De online omzet was in maart zelfs 28,8 procent hoger dan in dezelfde maand in 2019.

LEES OOK: Extreme drukte bij online bestellingen supermarkten