• Oceanwood, een Londens hedgefonds, wijst Europese ministers op de noodzaak om het transportbeleid aan te passen. Ook in Nederland moet het roer om.
  • De investeringsmaatschappij stelt dat het promoten van spoorgebruik de koolstofemissie kan helpen verminderen.
  • Oceanwood heeft hier zelf ook belang bij. Het hedgefonds bezit aandelen Getlink, het bedrijf dat de Kanaaltunnel exploiteert.

Oceanwood, een in Londen gevestigd activistisch hedgefonds, wijst ministers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en België op de noodzaak om het transportbeleid om te gooien. Het promoten van spoorgebruik zou helpen om de koolstofemissie te verminderen.

Het Londense fonds beheert 1,3 miljard dollar aan vermogen en heeft een aandeel van ongeveer 0,75 procent in het in Frankrijk geregistreerde Getlink, het bedrijf dat tot 2086 het recht heeft om de Kanaaltunnel te exploiteren en dat tevens per spoor passagiers en vracht vervoert tussen Engeland en Frankrijk.

In een brief aan de Britse staatssecretaris voor vervoer benadrukt Oceanwood dat korteafstandsvluchten en veerbootverbindingen over het Kanaal tot relatief veel CO2-uitstoot leiden, schrijft de Financial Times die de brief heeft ingezien.

Het hedgefonds baseert zijn conclusies op overheidscijfers en data van Getlink.

De brief zorgde voor de nodige ophef in de lucht- en scheepsvaartsectoren die net als andere bedrijven in de transportbranche hard zijn geraakt door de coronapandemie.

Hedgefondsen letten op ESG-doelen

Dat Oceanwood wijst op milieuvoordelen is geen verrassing. Steeds meer hedgefondsen geloven dat bedrijfsverbeteringen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (Environmental, Social and Governance, oftewel ESG in beleggersjargon) gepaard kunnen gaan met sterke aandeelhoudersrendementen.

Toch zijn niet alle hedgefondshouders overtuigd. Een recente academische studie toont aan dat bedrijven die hoog scoren op maatschappelijk verantwoord ondernemen meer aandacht krijgen van activistische aandeelhouders. Dit komt volgens de onderzoekers omdat sommige hedgefondsen de ESG-doelen zien als geldverspilling.

Oceanwood roert zich de laatste tijd vaker als activistische aandeelhouder. Zo riep de Britse investeringsmaatschappij het Nederlandse chemiebedrijf DSM in maart van dit jaar op om de divisie voor materialen af te splitsen. Die tak drukt de huidige beurswaarde van DSM, stelt Oceanwood.

LEES OOK: Consument vindt iets lager rendement op duurzame belegging niet erg – op de aandelenmarkt doen duurzame fondsen het juist relatief goed