Heb je geen zin in hoge kosten aan je auto? Dan rijd je maar beter in een Japanner of een Koreaan. Want dat zijn ook dit jaar de meest betrouwbare auto’s. Althans, volgens de Reliability Index van 2019.

Deze index is een wordt samengesteld door Warranty Direct, een Britse verzekeraar. Die registreert op basis van aantallen reparaties en de kosten daarvan hoe betrouwbaar bepaalde auto’s zijn en stelt op grond daarvan een betrouwbaarheidsindex samen.

Aziatische auto’s domineren top 10 met laagste onderhoudskosten

In Reliability Index zijn Aziatische autofabrikanten sterk vertegenwoordigd: van de 10 beste auto’s, die je in de grafiek hieronder kunt zien, komen er vijf uit Japan en drie uit Korea. Daarnaast doen alleen de Opel Agila (in het VK verkocht als Vauxhall Agila) en de Citroen C1 mee in het topklassement.

Asia rules, net als vorig jaar trouwens. Zie hier de ranking van 2018. Opmerkelijke overeenkomst met vorig jaar is dat de top 3 onveranderd is met respectievelijk de Toyota iQ, Mitsubishi Lancer en Opel/Vauxhall Agila.

Tóch zijn er ook verschillen met vorig jaar. Zo verscheen de Hyundai i20 als nieuwkomer in de top: met stip op een achtste plaats. Ook de Suzuki Alto vond de weg naar de top 10.

Verliezers zijn er natuurlijk ook: de Mercedes-Benz CLC die in 2018 nog op een achtste plek stond heeft de uitgang moeten nemen, alsook de Mazda MX-5 die de negende plek verruilde voor een positie buiten de top 10.

De bovenstaande tabel verdient enige uitleg natuurlijk. Anders dan de Nederlandse standaardverzekeringen die bij een ongeval autoschade dekken, heeft Warranty Direct polissen die specifiek dekking bieden bij reparatiekosten als gevolg van slijtage en dergelijke. Een soort verlengde garantie op je auto.

Lees ook op Business Insider

Omdat Warranty de rekening van elke reparatie op het bureau krijgt, beschikt de verzekeraar over een indrukwekkende database met informatie. En dus weet Warranty exact welke onderdelen vaak stuk gaan bij een bepaald model, hoe vaak de eigenaar jaarlijks bij de garage staat en wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn.

Uit al die gegevens stelt Warranty een index samen, waarbij ‘100’ het gemiddelde is. Een auto met een score hoger dan 100 is minder betrouwbaar dan gemiddeld, de auto met het laagste aantal indexpunten is het meest betrouwbaar. Momenteel is dat, evenals vorig jaar, de Toyota iQ.

De betrouwbaarste is niet altijd de goedkoopste

Naast de indexcijfers zijn in de tabel hierboven ook de gemiddelde jaarlijkse reparatiekosten weergegeven, gemeten over een periode van vijf jaar. Het is niet zo dat de auto die absoluut gezien de laagste gemiddelde reparatiekosten heeft ook per definitie het laagste indexcijfer heeft en het meest betrouwbaar is.

De Reliability Index maakt hierbij een onderscheid tussen hoe vaak een auto gemiddeld naar de garage moet én wat de gemiddelde kosten zijn. Op basis daarvan wordt het indexcijfer bepaald. Dus een auto die zelden gerepareerd hoeft te worden maar bij reparatie wel relatief hoge kosten heeft, kan zo worden vergeleken met een auto die iets vaker naar de garage moet maar per reparatie goedkoper is.

De meest betrouwbare auto, de Toyota iQ, is dus niet de goedkoopste in onderhoud als je kijkt naar de gemiddelde reparatiekosten van 252 euro over een periode van vijf jaar. Maar de kans dat je naar de garage moet, is zeer laag.

Ga je voor de laagste reparatie- en onderhoudsprijs, dan beland je bij de Mitsubishi Lancer. Die kost je slechts 78 euro gemeten over vijf jaar. Maar de kans dat je naar de garage moet, is dus een fractie hoger dan bij de Toyota iQ.

Doordat veel modellen die in het Verenigd Koninkrijk op de markt komen ook in Nederland verkocht worden, is de kans groot dat jouw auto ook in de lijst staat.

Minst betrouwbare auto’s

Behalve een top 10 van de meest betrouwbare auto’s kun je natuurlijk ook een ranglijst van de minst betrouwbare auto’s samenstellen. Wat dan opvalt, is dat hoe groter en duurder een auto is, hoe vaker je kennelijk langs de kant van de weg staat. Hoewel, bij onderstaand rijtje zal ook de rijstijl van invloed zijn.

De Maserati Granturismo heeft net als vorig de twijfelachtige eer de lijst aan te voeren van minst betrouwbare auto’s. Ook in de top 10 minst betrouwbare auto’s is de top drie onveranderd met Maserati op nummer één, gevolgd door de BMW M5 en M6 op de tweede en derde plek.

Dus rij je een Maserati Granturismo, dan zie je het vaakst een garage van binnen. Gemiddeld ben je over vijf jaar zo’n 1.304 euro aan reparatiekosten kwijt. Wat natuurlijk een lachertje is voor wie een Nissan GT-R rijdt. Die mag namelijk gemiddeld 3.961 euro aftikken in de werkplaats over een periode van vijf jaar.

Opmerkelijk verschil met de lijst van vorig jaar is dat de Mercedes CL van de lijst af ligt, en dat de Audi R8 debuteert op een achtste plaats met gemiddeld 1.139 euro aan reparatiekosten.

Vanzelfsprekend hebben oudere modellen het zwaarder in de index dan jonge occasions (nieuwe auto’s doen niet mee, want die hebben vaak minimaal twee jaar fabrieksgarantie). Ook bij auto’s komen met de leeftijd de gebreken. Het maakt natuurlijk ook uit hoeveel kilometer je per jaar rijdt.

Warranty Direct kijkt echter ook op merkniveau. Zo haal je de oudere modellen eruit. Wat blijkt? Japan heerst nog altijd. In de top tien merken met de hoogste score zijn maar drie niet-Japanse merken te vinden: Ford, Rover en Renault.

Bekende Duitse merken als Mercedes-Benz (30) en Volkswagen (25) bevinden zich in de lagere regionen van de 40 merken waarvoor data beschikbaar zijn.

Lees meer :