- Onverwachte zinvolle momenten hebben meer impact op hoe nieuwe werknemers de werkgever ervaren, dan beleid dat hiervoor dient, schrijft vakblad HR Praktijk.
- Dat is een eerste conclusie uit onderzoek van Tilburg University waarin de ‘employee expererience’ bij ‘onboarding’ onder de loep wordt genomen.
- Spontane interesse en waardering hebben een positieve impact op nieuwe medewerkers. Plotseling alleen gelaten worden tijdens de lunch en uitbranders hebben dat niet.
- Lees ook: Onderzoekers: ‘Zinvolle momenten bepalen employee experience’
Bedrijven en andere organisaties kunnen nieuwe medewerkers goed laten landen met onboarding-beleid, maar hoe zij de werkgever ervaren wordt voor een groot deel bepaald door kleine, persoonlijke – meestal spontane -momenten.
Dat is een eerste conclusie uit langlopend onderzoek van Tilburg University, waarin de ‘emloyee experience’ bij ‘onboarding’ onder de loep wordt genomen, schrijft vakblad HR Praktijk.
“We hebben gezien dat bepaalde gebeurtenissen tijdens de onboarding erg de emoties kleuren”, zegt Karina van de Voorde, universitair hoofddocent HR Studies aan Tilburg University tegen HR Praktijk.
Onverwachte interesse van een leidinggevende in de kennis van een medewerker en de spontane complimenten na een presentatie, werden bijvoorbeeld als goede momenten ervaren. Nieuwe medewerkers benoemden ook slechte ervaringen. Zo werd aan een nieuwe collega nooit gevraagd hoe het ging en een ander werd plots alleen gelaten tijdens de lunch.
Er waren ook wat geplande momenten die als positief werden ervaren, bijvoorbeeld het formele gesprek met de leidinggevende.
“Die momenten vinden plaats in de HR-cyclus en de employee journey, waar HR zich van nature op focust, maar de echte employee experience komt hier niet voor. Het zijn juist die onverwachte, ongeplande en interactieve momenten die het meeste impact hebben, en niet wat je allemaal met HR hebt ingericht", stelt onderzoeker Jeske van Beurden