Hoewel het merk Holland Car anders doet vermoeden, is er weinig Nederlands aan
de nieuwe auto. De onderdelen worden geïmporteerd uit China, maar de
Abay ofwel "Blauwe Nijl" wordt in elkaar gezet in een fabriek in Modjo, 65
kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Addis Abeba.

Holland Car is in 2005 opgericht door de Nederlandse ingenieur en oud
DAF-werknemer Wim Guns en de Nederlander van Ethiopische afkomst Taddesse
Tessema en produceert een paar honderd auto’s per jaar.

Het bedrijf maakt met opzet no-nonsense auto’s zonder al te veel elektronica
of kunstofonderdelen. Reserve-onderdelen zijn schaars in Oost-Afrika en
Ethiopiërs geven daarom de voorkeur aan auto’s die eenvoudig zelf te
repareren zijn.

De Abay is het tweede model dat door Holland Car op de markt wordt
gebracht en kost 11 duizend euro. De auto is uitgerust met airbags en abs en
daarmee een stuk luxer dan het eerste model dat Holland Car op de markt
bracht. De andere auto van Holland Car, de Docc 1600, is gebaseerd op een
Fiatmodel uit 1974. De onderdelen voor deze auto komen uit Turkije.

Omdat de Ethiopische overheid hogere importheffingen hanteert voor complete
auto’s dan voor onderdelen, zijn de auto’s van Holland Car niet veel duurder
dan de in Afrika populaire tweedehands exemplaren uit Europa.

Nederlander Guns heeft plannen voor assemblage fabriekjes in andere
Afrikaanse landen waaronder Soedan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl