• Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting luidt de noodklok over de invoering van pinkosten bij Nederlandse banken.
  • ABN Amro, ING en Rabobank willen het gebruik van contant geld ontmoedigen.
  • Volgens Nibud-directeur Arjan Vliegenthart treft dit beleid juist kwetsbare groepen zoals ouderen, laaggeletterden en de armste Nederlanders.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) waarschuwt dat banken geen kosten in rekening moeten brengen voor het pinnen van contant geld, meldt Trouw. Volgens het Nibud benadeelt dit mensen die weinig te besteden hebben, moeite hebben met digitaal bankieren en laaggeletterden.

De waarschuwing van het Nibud komt op een moment waarop Nederlandse banken kosten voor het pinnen bij geldautomaten willen invoeren.

Zo wil de ABN AMRO binnenkort klanten die jaarlijks meer dan 12 duizend euro contant geld opnemen, 5 euro plus een half procent per transactie over het opgenomen bedrag rekenen. Volgens Trouw voert Rabobank in september ook voor bepaalde pakketten pinkosten in en doet ING dat nu al.

Ontmoedigingsbeleid kan mensen de schulden in werken

Volgens Nibud-directeur Arjan Vliegenthart raakt dit ontmoedigingsbeleid voor contact geld een grote groep kwetsbare Nederlanders. In 2018 waarschuwde De Nederlandsche Bank ook al voor schadelijke maatschappelijke gevolgen als banken consumenten dwingen cashloos te gaan.

Vliegenthart voorziet dat laaggeletterden de dupe van dit ontmoedigingsbeleid zullen worden. Zij hebben weinig te besteden en hebben meer moeite met digitaal bankieren.

"Zij pinnen hun leefgeld, omdat ze dan precies kunnen zien wat ze uitgeven", zegt hij in Trouw. "En als dat op is, dan is het ook echt op. Op een digitale rekening kun je dan vaak nog wel uitgaven doen, doordat je rood kunt staan."

Het ontmoedigingsbeleid van banken kan op deze manier de meest kwetsbare Nederlanders de schulden in werken.

Ook Consumentenbond is tegen cashloos beleid banken

De Nibud-directeur vraagt banken dan ook om de plannen om pinkosten in te stellen, te schrappen. "Ook omdat er op dit moment nog geen goede alternatieven zijn voor mensen die, om wat voor reden dan ook, geen gebruik kunnen maken van digitaal geld."

Vliegenthart is niet alleen in zijn kritiek op de plannen van ABN Amro en andere Nederlandse banken. De Consumentenbond luidde ook al eerder de noodklok.

Volgens ABN Amro is het beleid bedoeld om "het excessieve gebruik van contant geld" te ontmoedigen. De bank ziet het gebruik van grote hoeveelheden contant geld als een risico voor het financiële welzijn. Daarnaast zou het monitoren en bestrijden van financiële criminaliteit zoals fraude en witwaspraktijken een te grote financiële kostenpost zijn. Een kostenpost die kleiner gemaakt wordt door het gebruik van contant geld te ontmoedigen.

Volgens Consumentenbond Sandra Molenaar is deze uitleg van ABN Amro een 'drogreden’, zo schrijft de organisatie op de eigen website. "Contant geld is belangrijk voor sommige consumenten. Bijvoorbeeld om grip te houden op hun financiën. Daarmee ben je niet gelijk een crimineel. De bank heeft andere mogelijkheden om verdachte cashopnames tegen te gaan."

LEES OOK: Europese banken willen met gezamenlijke betaaldienst tegenwicht bieden aan PayPal, Visa, Mastercard, Google en Apple