De Haagse scale-up NewCompliance, die data rondom operaties in ziekenhuizen inzichtelijk maakt, heeft tijdens een eerste investeringsronde 3 miljoen dollar aan groeikapitaal opgehaald. Omgerekend komt dat neer op zo’n 2,7 miljoen euro.

Het geld komt van de investeerders InnovationQuarter, Mayo Clinic en Noaber Ventures. NewCompliance wil het bedrag gebruiken om uit te breiden naar de Verenigde Staten.

NewCompliance ontwikkelt dashboards waarmee data in de operatiekamer inzichtelijk worden gemaakt. In de operatiekamer zijn er veel verschillende informatiebronnen, zei hoogleraar innovatieve chirurgie bij Radboudmc in een eerder persbericht van NewCompliance.

“Die data komen vaak uit verschillende systemen en zijn niet aan elkaar gekoppeld. NewCompliance schuift die verschillende informatiebronnen in elkaar, zodat ze op één scherm in een oogopslag zijn te overzien.” Door die data te bundelen, kan personeel in de operatiekamer beter in de gaten houden wat er precies gebeurt.

Minder complicaties bij operaties

In Nederland worden er ieder jaar meer dan 3 miljoen operaties uitgevoerd en bij zo’n 20 procent van die operaties gaat iets fout. Er worden bijvoorbeeld fouten gemaakt met de anesthesie, er blijven voorwerpen achter in het lichaam of de verkeerde patiënt belandt op de operatiekamer. Een wondinfectie is de meestvoorkomende complicatie en NewCompliance helpt al die complicaties te verminderen.

Daardoor verbetert de veiligheid en efficiëntie in ziekenhuizen, en dat is uiteindelijk weer goed voor de patiënt. Plus, het bespaart ook nog eens geld.

Rinke Zonneveld, directeur van InnovationQuarter, laat in het persbericht wegen dat hij erg blij is dat de deal rond is. "[NewCompliance] is een prachtige scale-up die een belangrijk probleem in de gezondheidszorg oplost", zegt hij. "De zorgkosten stijgen en NewCompliance biedt een kans om de efficiëntie in de zorg omhoog te brengen en veiliger te maken. Het bedrijf is al marktleider in Nederland en richt zich nu op een interessante nieuwe markt."

Wc-papier met hygiëneboodschappen

De Amerikaanse markt is een grote groeimarkt voor NewCompliance, aangezien er meer dan 5.000 ziekenhuizen zijn. Nederland telt er slechts 79. Op dit moment draaien de systemen van het bedrijf al bij drie Amerikaanse klanten.

NewCompliance bestaat al sinds 2005 en heeft op dit moment 32 mensen in dienst. De komende jaren wil het bedrijf het aantal medewerkers verdubbelen.

Het begon ooit met het maken van wc-papier dat bedrukt was met hygiëneboodschappen. Doordat ziekenhuispersoneel er door dat papier aan herinnerd werd om bijvoorbeeld hun handen te wassen, steeg hun hygiënegedrag met 35 procent.

Lees meer over ondernemen: