Het personeelsbeleid van online videodienst Netflix lijkt logisch, maar ook nogal hard. Het idee: inzet is niet genoeg om vooruit te komen. Als je niet effectief je werk doet, ben je weg. En zelfs als je dat wel doet, kan het zijn dat het bedrijf andere belangen heeft, en je er alsnog uitgooit – zij het met een royale ontslagvergoeding.

Patty McCord beschrijft deze onconventionele managementstijl in haar nieuwe boek “Powerful: Building a Culture of Freedom and Responsibility.” McCord was voorheen hoofd talentenmanagement bij Netflix en runt nu haar eigen adviesbureau

Een van haar meest schokkende onthullingen is dat Netflix haar personeel actief aanmoedigt om te solliciteren bij andere bedrijven.

Dit lijkt onlogisch, maar dat is het volgens McCord niet. Om de volgende redenen:

1. Het helpt je om je persoonlijke doelen scherp te krijgen

“Mijn ervaring is dat je eerlijker bent tegenover een wildvreemde dan tegen je eigen manager,” vertelt McCord Business Insider. “Je weet na een tijdje wat het management wil horen. Een vreemde zal eerder vragen naar wat je graag zou willen doen en dan zeg jij: ‘Nou, ik heb wel een paar ideeën!’ Een onbekende maakt je opener en minder op je hoede.”

2. Je leert zien hoeveel je waard bent

“Je wilt weten wat je waard bent voor een ander bedrijf, want dat bepaalt de hoogte van het salaris dat je kan vragen.”

Ze raadt dit vrouwen in het bijzonder aan: “Je moet niet het gevoel hebben dat je vreemdgaat als je bij een ander bedrijf solliciteert. Je bent gewoon aan het uitzoeken wat erin de markt gebeurt.”

3. Je vergroot je netwerk

“Het kan zijn dat je de baan waar je voor solliciteert, uiteindelijk niet wilt, maar dat het wel klikt met de mensen die je gesproken hebt. Mooi, dan heb je kandidaten gevonden voor je eigen bedrijf. Alles draait om een goed netwerk.”

4. Je gaat er je huidige werkgever meer door waarderen

“Soms ontdek je dat het gras niet groener is. Ik ken mensen die na een sollicitatie terugkwamen en zeiden: ‘Ik dacht dat andere bedrijven zoveel cooler waren en dat daar zoveel meer mogelijkheden zouden zijn. Maar toen ik er op bezoek was, realiseerde ik me dat ik mijn huidige werk heel leuk vindt, en ik blijf graag’.”

Ook al werkt McCord niet meer voor Netflix, het bedrijf hanteert nog steeds dezelfde principes. Op de website staat: “Het idee dat andere bedrijven je snel aannemen als je bij Netflix vandaan komt, is een prettig idee. We vinden het gezond om regelmatig buiten het bedrijf te solliciteren, en stimuleren werknemers om met hun managers te bespreken wat ze van dat proces leren.”

De filosofie achter het sollicitatiebeleid is volgens McCord: je bent een team, geen familie. Je bent niet verplicht om een werknemer te houden en andersom is een werknemer niet verplicht om bij je te blijven.

Interessant gegeven: Netflix werd afgelopen jaar in de Verenigde Staten genoemd als één van de beste techbedrijven en als één van de beste grote bedrijven om bij te werken.