Voordat de rechten voor de nieuwe televisieserie over het fantasy epos Lord Of The Rings bij Amazon terecht kwamen, dongen andere streamingsdiensten mee in de strijd om het lucratieve intellectueel eigendom van schrijver J.R.R. Tolkien.

Een van de gegadigden was Netflix. Volgens The Hollywood Reporter (THR) pitchte de streamingsdienst meerdere ideeën voor televisieseries bij de erfgenamen van de Britse schrijver.

Een daarvan was een serie rond hoofdpersoon en tovenaar Gandalf. Een ander idee ging over jager Aragorn, die in de filmtrilogie van begin deze eeuw gespeeld werden door acteurs Ian McKellen en Viggo Mortensen.

Een bron vertelde THR dat Netflix een aanpak “à la Marvel” had en dat ze daarmee de erfgenamen “de kast op joegen”.

Netflix zou 250 miljoen dollar hebben geboden bij de veiling om de rechten. Naar verluidt een paar miljoen meer dan het bedrag dat Amazon uiteindelijk zou hebben neergeteld. Zowel Netflix als de erven van Tolkien wilden niet reageren op een verzoek om commentaar.

HBO wilde een remake van Lord of The Rings

Naast Netflix en Amazon dong ook HBO mee naar dit lucratieve intellectueel eigendom. Geen gek thuis voor de Hobbits, elven en draken van Tolkien, gelet op het wereldwijde succes van de eigen fantasyserie Game of Thrones (dat hevig geïnspireerd is door Lord of The Rings).

Momenteel concurreert HBO's prequel House of The Dragon met Amazons The Rings of Power.

HBO wilde graag het verhaal van de zogeheten 'Derde Era' opnieuw vertellen. Feitelijk ging het om een remake van de Lord of The Rings-trilogie. De erfgenamen van Tolkien zagen dit niet zitten, volgens THR. Ze waren na zes films wel toe aan iets nieuws.

Amazon kreeg uiteindelijk de rechten en beloofde een innige samenwerking met de erfgenamen van Tolkien aan te gaan. Zij kregen zelfs inspraak bij de creatieve richting van The Rings of Power.

Het plan van Amazon was een vertelling van de 'Tweede Era' in vijf seizoenen - een proloog op de eerste Peter Jackson-film The Fellowship of The Ring. Aankomende vrijdag, 7 oktober, komt het eerste seizoen ten einde.

Rings of Power goed ontvangen

De serie van Amazon is gestart met goede kijkcijfers. Volgens onderzoeksbureau Nielsen keken abonnees meer dan 1,3 miljard minuten naar de eerste twee afleveringen in de eerste vier dagen. Dat komt neer op zo'n 12 miljoen kijkers, aldus THR.

Volgens onderzoek van de Duitse goksite Wettfreunde kreeg The Rings of Power zelfs veel meer positieve reacties (47,3 procent) dan House Of The Dragon (35,3 procent), waarmee het concurreert. \

Lees ook: De slag om de spin-off: HBO Max gooit ‘House of the Dragon’ in de strijd tegen ‘The Rings of Power’ van Amazon Prime – wie wint?