Streamingdienst Netflix heeft een topkwartaal gehad in de eerste drie maanden van dit jaar. Maar toch lijken beleggers niet tevreden.

De videostreamingdienst kreeg er in het eerste kwartaal meer dan 9 miljoen abonnees bij. In de eerste drie maanden van vorig jaar zwakte de klantenaanwas nog af tot minder dan 2 miljoen.

De sterke cijfers van Netflix zijn onder meer te danken aan het beleid om het delen van accounts aan banden te leggen. Het Amerikaanse bedrijf schatte eerder dat meer dan 100 miljoen mensen een account gebruikten waarvoor ze niet betaalden.

Maar Netflix zet de laatste tijd ook flink in op het verbeteren van zijn assortiment aan films en series. Volgens kenners leverde Netflix dit jaar tot nu toe elke paar weken een nieuwe hit af. Dan gaat het om titels als Fool Me Once, Griselda, The Gentlemen, 3 Body Problem en de realityshow Love is Blind.

Omzetprognose Netflix voor tweede kwartaal valt tegen

Beleggers en analisten letten bij Netflix elk kwartaal scherp op het aantal abonnees dat erbij is gekomen. De onderneming heeft echter besloten vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar te stoppen met het telkens melden van het aantal nieuwe abonnees.

Wat de financiële resultaten betreft haalde Netflix in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 9,4 miljard dollar, licht hoger dan wat analisten gemiddeld hadden verwacht. De winst per aandeel van 5,28 dollar lag fors boven de consensusschatting van 4,52 dollar per aandeel,.

Echter, voor het tweede kwartaal van dit jaar gaf Netflix een omzetprognose van 9,49 miljard dollar af en da was een fractie lager dan wat analisten verwachten. In de nabeurshandel op Wall Street daalde het aandeel Netflix vervolgens met bijna 5 procent.

Om verder te kunnen blijven groeien, heeft Netflix in sommige landen inmiddels een goedkopere versie van zijn app geïntroduceerd waarbij je tussen het kijken door ook reclames te zien krijgt. Het bedrijf is daarnaast begonnen met investeren in live-uitzendingen, met comedyspecials, worstelen en binnenkort een bokswedstrijd.

LEES OOK: Netflix is dolblij met succes van het aanpakken van wachtwoorddelen – en wil daar zeker mee doorgaan