• Het online plantenplatform Plantsome is sinds vorige week ook actief in Canada.
  • Het bedrijf van de broers Axel en Thom Persoon was al een half jaar bezig met de voorbereidingen en heeft zich door de coronacrisis niet laten weerhouden live te gaan.
  • Plantsome biedt zonder ingewikkelde Latijnse namen planten aan in de webshop. Via een app geeft het bedrijf verzorgingstips.

Het online plantenplatform Plantsome van de broers Axel en Thom Persoon slaat de vleugels uit naar Canada. De Canadese plantenwebshop is na een half jaar van voorbereidingen sinds vorige week live.

“Onze focus lag voornamelijk op Europa. We zijn bezig met het uitbreiden naar Duitsland, maar dit kwam op ons pad”, zegt Plantsome-oprichter Axel Persoon tegen RetailNews. Via een vriend hoorde Persoon dat een Canadese partij ook online kamerplanten wilde gaan verkopen via eenzelfde concept als Plantsome. Toen hebben ze de handen ineengeslagen.

De wereldwijde coronacrisis heeft Persoon er niet van weerhouden naar Canada uit te breiden, maar hij volgt de ontwikkelingen wel op de voet: “Het is niet te voorspellen hoe dat in Canada gaat lopen. Verandert de economie, dan laten consumenten kamerplanten wel als eerste vallen.”

In eigen land gaat het de laatste tijd in elk geval hartstikke goed met de verkoop, vertelt Persoon aan RetailNews: “De markt in Nederland is aan het exploderen. Er is momenteel enorm veel vraag naar kamerplanten.”

Plantsome is naast de uitbreiding naar Canada en Duitsland ook actief in Vlaanderen. “We willen eerst onze positie in Nederland versterken, maar tegelijkertijd willen we kansen in het buitenland niet missen”, zei Axel Persoon daar vorig jaar over tegen Business Insider.

Slimme app en luchtige tone of voice

De twintigers Axel en Thom Persoon zijn sinds begin 2017 fulltime bezig met Plantsome. Ze  constateerden dat vooral de jongere generatie graag planten in huis wil hebben, maar niet vaak bij tuincentra komen. Daarom is gekozen voor een webshop met een luchtige tone of voice, vertelden ze in een eerder interview met Curvacious.nl.

Er is ook een Plantsome-app waarin klanten gebruik kunnen maken van slimme tools die hen helpen de perfecte plant te vinden en ‘m in leven te houden. Klanten kunnen hun planten registreren in de app en krijgen een melding op hun telefoon als een exemplaar water nodig heeft.

Lees ook op Business Insider

“We sturen via de app ook bewust vrolijke, proactieve berichten die je ertoe aanzetten de gieter erbij te pakken. Het is de Coolblue-aanpak voor kamerplanten die ons onderscheidend maakt”, vertelde Axel persoon vorig jaar tegen Business Insider.

Bij Plantsome hebben de planten ook geen moeilijke Latijnse namen, maar heten ze Marco of Bella. “Soms weten we een leuk verband te leggen, zoals hangplanten die we ‘De Hangjeugd van Tegenwoordig’ noemen, maar soms heet een plant ook gewoon Guus”, liet  Persoon vorig jaar weten aan RetailTrends.

Onhandige vacaturetekst

Eerder deze maand kwam Plantsome notag in het nieuws met een onhandige studentikoze vacaturetekst voor een nieuwe front-end developer. Ze zochten volgens het AD iemand die “een harde pielemuis (grappie) krijgt van coderen” en “natte dromen heeft over de manieren waarop je jouw code nog sneller, beter en sterker kunt maken”.

Dat schoot veel mensen in het verkeerde keelgat. Plantsome bood daarom excuses aan: “We hebben een heleboel mensen tegen de schenen geschopt. Dat was nooit onze bedoeling.”

Dat de tekst vrouwen zou kunnen uitsluiten was nooit bij hen opgekomen: “We hebben een tekst laten maken voor een personeelsadvertentie in de stijl die we vaker kiezen. We zoeken jonge mensen en die worden daar vaak door aangetrokken. Deze tekst was geschreven door een dame, dus we hadden hier niet bij stilgestaan.”

In Canada waar Plantsome sinds vorige week actief is, geldt nu ook een gedeeltelijke lockdown en wordt de economie bedreigd door de coronacrisis. Maar als je toch thuis zit, dan misschien maar beter tussen een paar mooie kamerplanten, zullen ze bij Plantsome hopen.

LEES OOK: Dit zijn 4 dingen die je kunt leren van de 250 snelstgroeiende bedrijven van Nederland, zoals Takeaway, Picnic en Coolblue