De Nederlandse startup Harver heeft nog eens 4,2 miljoen dollar opgehaald. Daarmee heeft de leverancier van recruitmentsoftware al meer dan 15 miljoen dollar aan financiering gekregen.

De vier jaar oude onderneming van Barend Raaff helpt bedrijven bij het vinden van geschikt personeel door bij de eerste schifting in sollicitanten gebruik te maken van big data.

Ouderwets honderden cv’s doorploegen na het plaatsen van een vacature is volgens Raaff niet meer nodig. Of zoals Harver het verwoordt op de website: ‘Een cv is alleen nog maar nuttig als wc-papier.’

“Cv’s zijn eigenlijk overbodig geworden om het succes van potentiële kandidaten te voorspellen”, aldus Raaff eerder. “Harver staat voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop bedrijven kandidaten sourcen, selecteren en aannemen – een wereld waarin we niet meer afhankelijk zijn van cv’s en functieomschrijvingen.”

De software van Harver heet TalentPitch. Door te kijken naar kenmerken als werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat past binnen een bedrijf. Ook kan een sollicitant tests doen om te kijken of een baan bij hem of haar past.

Na het selectieproces blijft de software data verzamelen, tot een jaar nadat iemand is aangenomen. Zo wordt het zelflerende algoritme voortdurend aangescherpt en de kans om een goede match vergroot.

Grote merken als klant

Raaff heeft grote namen weten te strikken: onder meer Booking.com, Netflix en Randstad gebruiken de software van Harver. Maar de bulk van zijn klanten zijn callcenters, restaurants en winkels. In die branches zegt een cv vaak weinig over hoe een werknemers uiteindelijk presteert, geeft Raaff aan tegenover het Financieele Dagblad.

Lees ook op Business Insider

Harver heeft inmiddels klanten in twintig landen en kantoren in Amsterdam, New York, Londen en Colombo. De nieuwe investering, geleid door Insight Venture Partners, is bedoeld om sneller te groeien in Amsterdam en de Verenigde Staten.

“Onze technologie wordt nu gebruikt door enkele van de grootste merken ter wereld en ze zijn erg tevreden met de resultaten”, aldus Raaff in het persbericht. “We willen de software nu ook beschikbaar maken voor middelgrote en kleinere bedrijven.”

LEES OOK: Zijn recruiters dom? Nee, maar vaak wel jong en onervaren