De Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin zegt dat een coalitie is opgezet om koopvaardij op de Rode Zee te beschermen. Onder andere Nederland neemt volgens de minister deel aan het zogeheten Operation Prosperity Guardian.

Austin maakte in de Bahreinse hoofdstad Manama bekend dat een “multinationale operatie” wordt opgezet in het Rode Zeegebied, waar de Jemenitische Houthi-rebellen al een tijd vrachtschepen onder vuur nemen.

Volgens de Houthi’s richten zij hun raketten en drones op schepen met een link met Israël, als vergelding voor de Israëlische bombardementen in de Gazastrook.

Naast de VS en Nederland nemen ook het Verenigd Koninkrijk, Bahrein, Canada, Frankrijk, Italië, Noorwegen, de Seychellen en Spanje deel aan de coalitie. De landen zullen bijdragen aan patrouilles in het voor de maritieme handel belangrijke gebied.

Meerdere grote rederijen zeiden eerder niet meer over de Rode Zee te varen door de verslechterde veiligheidssituatie. Ze vrezen dat de door Iran gesteunde Houthi-rebellen uit Jemen hun aanvallen op schepen opvoeren, waarbij vrachtschepen worden aangevallen met drones en raketten.

In de wateren voor de kust van Jemen hebben Amerikaanse en Britse oorlogsschepen en bondgenoten al herhaaldelijk drones en raketten van Houthi-rebellen onderschept die zijn afgevuurd op civiele schepen die richting Israël gingen.

Nederland levert stafofficieren voor militaire operatie in de Rode Zee

Nederland zal stafofficieren leveren voor Prosperity Guardian, meldt minister van Defensie Kajsa Ollongren dinsdag op X.

Op het voormalige Twitter zegt Ollongren dat ze dinsdagochtend sprak met de Amerikaanse defensieminister. "Ik heb hem bedankt voor zijn leidende rol en heb toegezegd dat Nederland stafofficieren zal leveren aan operatie Prosperity Guardian."

Volgens Ollongren ondermijnen de aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee "de vrije doorvaart op zee". "Onder leiding van de VS slaan Nederland en veel andere gelijkgestemde landen de handen ineen om de vrije en veilige doorvaart te waarborgen", schrijft de minister.

Rode Zee cruciale doorvoerroute voor internationale scheepvaart

Foto: Google Maps
Foto: Google Maps

De Rode Zee is een van 's werelds belangrijkste scheepvaartroutes voor olie en gas vanuit de Golfstaten in de Perzische Golf. Het Suez-kanaal is daarbij een prominent knooppunt voor de doorvoer naar de Middellandse Zee richting Europa en de VS.

Ook voor het goederenvervoer vanuit China en andere Aziatische landen naar Europa en het Nabije Oosten is de scheepsroute via de Rode Zee en het Suez-kanaal cruciaal.

Aan de smalle zuidpunt van de Rode zee moeten commerciële schepen door de Straat Bab el-Mandeb en langs de kust van Jemen varen.

De aanhoudende aanvallen van Houthi-rebellen hebben geleid tot de vrees dat transporten van olie, graan en consumptiegoederen weken vertraging kunnen oplopen, terwijl rederijen ook te maken hebben met stijgende verzekeringskosten.

Verzekeringsexpert David Osler van Lloyd's List Intelligence gaf tegenover persbureau AP aan dat de verzekeringskosten voor schepen die door de Rode Zee varen, zijn verdubbeld en dat de duurste schepen honderdduizenden dollars meer per reis zouden kunnen moeten betalen.

LEES OOK: BP laat olietankers niet meer via Rode Zee varen vanwege militaire escalatie – ook grote containerrederijen mijden route na drone-aanvallen bij Jemen