Als particulier of beginnend ondernemer zelf online spullen verkopen is een boel gedoe. Je moet vaak veel heen-en-weer mailen over betaling en een afspraak. En dan komen klanten ook nog bij je thuis langs om het product op te halen. De Nederlandse startup Moneylink wil dat veel makkelijker maken.

Klaas Jung (35) en Lennert Pieters (32) zijn pas een jaar bezig met hun bedrijf Moneylink, maar het bestaat nu al uit zeven mensen. Wat ze bieden, is een mini-webshop voor op sociale media. Verkopers kunnen een webshop aanmaken die uit één pagina bestaat, voor één product. Moneylink regelt het contact met de klanten, de betaling en verzending.

Volgens Lennert Pieters handelt zijn bedrijf vooral in gemak. “Wij zijn een convenience product. Het moet makkelijk en snel zijn.” Maar wat is er mis met hoe mensen nu spullen aan elkaar verkopen, door linkjes naar Marktplaats op sociale media te zetten? “Om aankopen af te handelen moeten ze veel bellen en mailen, ook met mensen die uiteindelijk misschien niks kopen. Ze moeten zich afvragen of en hoe hun geld krijgen. En wil je eigenlijk wel steeds klanten over de vloer? Wij lossen dat allemaal op.”

Ook verzending geregeld

Moneylink wil verkopers niet lastigvallen met mensen die alleen nog maar een vage intentie hebben om iets te kopen. De webshop vertelt het hen als iemand daadwerkelijk iets gekocht heeft, en regelt dan ook de verzending.

Moneylink stuurt je na een succesvolle betaling een verzendlabel met de adresgegevens van de koper om uit te printen. De producten worden opgehaald en met track-and-trace bezorgd. Alles om het verkopen zo makkelijk mogelijk te maken, ook voor mensen die niet een groot bedrijf zijn. “De wereld verandert, 3D-printers zijn overal, het onderscheid tussen bedrijven en consument is steeds onduidelijker. In die zin komen er steeds meer ondernemers bij. Zij moeten zo makkelijk mogelijk kunnen verkopen.”

Verzekerde betalingen

Net als bij bedrijven als Uber en AirBnB is ook bij Moneylink het vertrouwen tussen de verschillende partijen heel erg belangrijk, vertelt Pieters. “Bij online verkoop ontbreekt nog vaak vertrouwen. Mensen gaan minder snel over tot aankoop als ze het niet vertrouwen.” Dus controleert Moneylink de identiteit van kopers en verkopers, krijgen klanten de gelegenheid reviews achter te laten en biedt het verzekerde betalingen.

Het is iets dat Pieters en Jung hebben geleerd in één van hun vorige ondernemingen, bitcoinmarktplaats AEEX. “We kregen toen mensen als klant die mobiele telefoons verkochten via nepwebshops. Ze lieten klanten betalen via ons systeem maar leverden vervolgens niet. Wij hebben onze bitcoins toen helemaal secure gemaakt. We hielden nul criminelen over, maar alle omzet was ook weg. Maar die technologie hebben we wel in onze huidige bedrijf kunnen hergebruiken.”

Kwetsbaar verdienmodel

Moneylink vraagt als commissie 2,5 procent van het transactiebedrag plus 75 cent voor de iDeal-betaling. De link naar de ‘one product webshop’ kunnen verkopers direct delen op Facebook en Twitter of via e-mail.

Maar is dat sociale aspect ook niet wat het bedrijf kwetsbaar maakt? Facebook zou immers met gemak dezelfde functionaliteit kunnen inbouwen. Lennert Pieters maakt zich geen zorgen: “We zouden kwetsbaar zijn als we ons alleen op Facebook zouden focussen. Geheid dat Facebook een deel van onze omzet wil als we groot worden, maar dat zien we nu nog niet als risico. Dit is voor ons nog maar het begin van onze onderneming. We geloven erg in communities, maar er zijn heel veel kanalen buiten Facebook om een product te verkopen.”

Investeringsgeld ophalen

Afgelopen maand deed Moneylink mee met een e-commercetraject bij Startupbootcamp. De broedplaats voor jonge bedrijven stak 15.000 euro in Moneylink in ruil voor een belang van 8 procent. Nadat mentoren van Google, Paypal en ING het bedrijf grondig tegen het licht hielden en van feedback hebben voorzien, moet het nu echt gaan beginnen.

Moneylink heeft inmiddels een paar honderd klanten en dat moeten er voor het einde van het jaar 100.000 zijn. “We zijn wel opgemerkt hier en daar, maar we hebben tot nu toe nul marketing gedaan.”

De heren gaan hiervoor op jacht naar meer funding. Volgende week is er een eerste demo in Pakhuis de Zwijger en een paar dagen later vertellen ze in het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht hun verhaal aan vierhonderd investeerders. “Wij zijn van plan 500.000 euro op te halen. We hebben al een partnerschap en dat zal voor dit jaar al flink wat omzet opleveren. Voor 2016 zitten we goed – we zijn zeer content.”