Technologiebedrijf CM.com ziet voorlopig af van een beursgang. Het Bredase bedrijf zou eigenlijk vrijdag naar de beurs in Amsterdam zijn gegaan, maar had dat donderdag al uitgesteld.

Nu wijzen de oprichters naar ongunstige marktomstandigheden als reden om hun bedrijf toch echt niet naar de beurs te brengen.

CM.com verzorgt voor bedrijven de communicatie met hun klanten via berichtendiensten als sms, WhatsApp en Apple-dienst Apple Business Chat waarmee klanten via iMessage kunnen worden benaderd. Daarbij levert het bedrijf ook betaaldiensten.

Oprichters Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers startten de onderneming in 1999. Vorig jaar gingen er bijna twee miljard berichten over het platform van CM.com. Klanten zijn onder meer IKEA, Thuisbezorgd en Albert Heijn. De jaaromzet bedroeg vorig jaar 84,6 miljoen euro, de operationele winst kwam uit 797.000 euro.

CM.com wilde 100 miljoen euro ophalen voor onder meer verdere groei. De aandelen van het bedrijf zouden tussen de 15 en 19 euro moeten kosten, waarmee de marktwaarde van het bedrijf op maximaal 337,5 miljoen euro zou uitkomen. Het zou de eerste keer zijn dat het Brabantse bedrijf externe geldschieters binnenhaalde.

Geen rekening gehouden met Jom Kippoer

Na het uitstel op donderdag liet het bedrijf nog weten dat er geen zorgen waren. Er werd nog met een aantal investeerders gepraat en CM.com wilde hen ook de kans geven om in te schrijven. Ook hadden CM.com en de begeleidende banken geen rekening gehouden met de Joodse feestdag Jom Kippoer eerder in de week, zei topman Jeroen van Glabbeek tegen Het Financieele Dagblad. Daardoor hadden mogelijke investeerders minder tijd gehad. De inschrijfperiode zou om die redenen enkele dagen verlengd worden.

Bij de aankondiging van de gang naar de Amsterdamse beurs halverwege vorige maand bestreed Van Glabbeek nog dat de recente volatiliteit op de beurzen zijn bedrijf dwars zou zitten. "In gesprekken met potentiële investeerders is het ons duidelijk geworden dat er veel vraag is naar goede aandelen, naar tech en naar groeiende bedrijven."

Tot nu toe werden investeerders altijd buiten gehouden en bekostigde de onderneming de groei zelf. "Maar we zien nu zoveel kansen en groeimogelijkheden, dat dit een goed moment was", verklaarde de topman de keuze voor een beursgang. Geld van investeerders aannemen had niet de voorkeur, omdat Van Glabbeek en Gooijers liever op een langere termijn denken dan de meeste investeringsfondsen, gaven ze aan. CM.com zegt zijn groeistrategie alsnog te gaan uitvoeren.

Donderdag maakte het bedrijf ook bekend dat beoogd commissaris Chris Figee toch afziet van die functie. Figee maakte onlangs de overstap van verzekeraar ASR, waar hij financieel directeur was, naar telecombedrijf KPN. Daar gaat hij dezelfde functie vervullen. Door het afhaken van Figee gaat de raad van commissarissen van CM.com uit vijf leden bestaan.