Het feit dat je slim, weloverwogen en competent bent, betekent niet per se dat mensen jou ook op die manier zien.

Als je wilt dat je collega’s en vrienden je serieus nemen, moet je gaan nadenken over het beeld dat je oproept. Van je kledingstijl, tot je communicatie en je lichaamstaal.

Daarom hebben we een lijst opgesteld van 15 door experts en wetenschappers onderbouwde strategieën om snel je geloofwaardigheid te vergroten.


Ga vroeg naar je werk

Foto: Rawpixel.com/Shutterstock

Vroege vogels vangen … geloofwaardigheid?

Onderzoek van de Michael G. Foster School of Business op de universiteit van Washington suggereert dat werknemers die vroeg op kantoor komen over het algemeen door managers worden beschouwd als zorgvuldig. Zij krijgen hogere prestatiebeoordelingen dan werknemers die later arriveren.

En het maakt niet uit of diegenen die later binnenkomen ook tot later blijven.

Als je het gevoel hebt dat je productiever bent van bijvoorbeeld 10.00 tot 18.00 uur in plaats van 9.00 tot 17.00 uur, overweeg dan de situatie uit te leggen aan jouw manager om zo diens potentiële vooroordeel aan te pakken.


Zeg soms 'nee'

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Succesvolle mensen hebben de kunst van het afwijzen onder de knie. Toen psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi een stel creatieve experts schreef om ze te interviewen voor een boek dat hij aan het schrijven was, antwoordde een derde met "nee", met als typische reden gebrek aan tijd.

Je kunt soms zelfs "nee" tegen je baas zeggen, als je het maar op de juiste manier doet.

Als jouw baas je bijvoorbeeld een project toewijst, maar je bent al overladen met andere taken, raadt werkplekexpert Lynn Taylor aan om zoiets te zeggen als: "Ik zou graag het project willen doen, maar dat zou kunnen betekenen dat [een ander project waar je mee bezig bent] moet worden uitgesteld tot morgen, omdat ik de volgende drie uur eigenlijk aan de afronding van dat voorstel zou werken. Zou je willen dat ik dat uitstel?"

Het idee hier is om niet blindelings elk voorstel te accepteren dat op je pad komt, zelfs als het onmogelijk lijkt om af te wijzen.


Hou het simpel

Foto: Sebastiaan ter Burg/Flickr/Attribution License

Weersta de verleiding om mooie woorden te gebruiken.

Een studie van de universiteit van Princeton uit 2012 concludeert dat onhandig gekozen moeilijke woorden mensen al snel laten denken dat je minder intelligent bent.

In één van experimenten kozen onderzoekers een aantal samenvattingen van sociologische proefschriften met veel lange en moeilijke woorden. Ze maakten een "simpele" versie door elk woord met meer dan 9 letters te vervangen door het op één na kortste synoniem. Vervolgens vroegen ze 35 studenten om de samenvatting te lezen en de mate van intelligentie van de auteur in te schatten en hoe moeilijk het artikel was om te begrijpen.

Uit de resultaten bleek dat de vereenvoudigde versie als minder complex werd ervaren en de auteur als intelligenter.


Draag een bril

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Onderzoek wijst uit dat als je een bril draagt, je er minder aantrekkelijk uitziet, maar intelligenter.

In een kleine studie, lieten onderzoekers aan de Universiteit van Wenen 76 participanten naar 78 afbeeldingen kijken van gezichten. Op sommige afbeeldingen droegen mensen een bril, bij sommige droegen de personen geen bril en de derde variant was een randloze bril. Ze werden beoordeeld op een aantal kenmerken, waaronder intelligentie en aantrekkelijkheid.

Volgens de bevindingen van het onderzoek bleek dat brildragers, randloos of met rand, als intelligenter beoordeeld werden dan de niet-brilragers. Toch werden mensen zonder bril als aantrekkelijker beschreven dan mensen met een bril.


Laat zien dat je warm en competent bent

Foto: Strelka Institute/Flickr

Psychologen van de universiteit van Princeton en hun collega's toetsten een theorie die mensen beoordeelt op basis van meelevendheid en competentie.

Volgens het model zullen mensen sneller het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen als jij jezelf opstelt als warm, niet-competitief en vriendelijk. Amy Cuddy, psycholoog bij Harvard, zegt dat het belangrijk is eerst te laten zien dat je je open stelt voor anderen en pas daarna je competentie te tonen, zeker in een zakelijke omgeving.

"Vanuit een evolutionair perspectief is het voor mensen cruciaal om te weten of een persoon ons vertrouwen verdient", schrijft Cuddy in haar boek "Presence".


Stop met friemelen

Foto: Shutterstock

Friemelen en ander neurotisch gedrag, zoals het wrijven van je handen, kan een manier zijn om jezelf te kalmeren.

Maar volgens lichaamstaal-expert en auteur van het boek "The Power of Body Language" Tonya Reiman, kan dat gedrag juist nervositeit en een gebrek aan macht uitstralen.

Voormalig FBI-agent Joe Navarro adviseert om die gewoontes trager te maken. Je krijgt hetzelfde kalmerende effect, maar je angst zal niet zo zichtbaar zijn.


Praat sneller

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design Follow

Je hoeft niet zo snel te praten dat mensen geen idee meer hebben waar je het over hebt. Vermijd gewoon dat je elke zin en elk woord rekt.

In een studie uit 1975, gepubliceerd in het tijdschrift Language and Speech, lieten jonge onderzoekers van Brigham Young University 28 universiteitsstudenten luisteren naar opnames van zes mensen waarvan de stem gemanipuleerd was, om iemand langzamer of sneller te laten klinken dan normaal.

Studenten beoordeelden de sprekers als meer competent wanneer hun stemmen waren opgepept en als minder competent als hun stemmen waren vertraagd.

Uit recenter onderzoek blijkt dat snel spreken ook een stiekeme manier is om een argument te winnen - in ieder geval in de VS. Een onderzoek uit 1991 in het tijdschrift Personality and Social Psychology Bulletin, suggereert dat dit komt omdat mensen minder tijd zullen hebben om kritisch na te denken over je uitgangspositie.


Laat mensen over zichzelf praten

Foto: Strelka Institute/Flickr

Dale Carnegie zei het al in 1936 in zijn bestseller "How to Win Friends and Influence People": het geheim om mensen net als jij te maken is om simpelweg te luisteren en ze aan te moedigen om over zichzelf te praten.

Onderzoek toont dit ook aan.

Onderzoekers van Harvard ontdekten dat praten over jezelf misschien inherent een goed gevoel geeft, net zoals voedsel, geld en seks. Volgens deze studie vinden mensen het ook prettig om over zichzelf te praten als er niemand luistert.


Draag de juiste kleding

Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

"Uiterlijk is waar we het eerst op letten", zegt Sylvia Ann Hewlett, auteur van het boek: "Executive Presence". "En het gebeurt de hele dag door."

Onderzoekers van Princeton hebben ontdekt dat het ongeveer 100 milliseconden kost om een eerste indruk te registreren, vergelijkbaar met de vleugelklap van een kolibrie.

"Het goede nieuws hier is dat een verzorgd uiterlijk en net voorkomen het belangrijkst is", zegt Hewlett. "Het gaat niet om de precieze vorm van je lichaam, de textuur van je haar of het merk van je kleding."

Sommige onderzoekers suggereren dat hoe zakelijker je je kleedt, des te sterker de indruk die je maakt en hoe groter het zelfvertrouwen. In een studie uit 2014, gepubliceerd in het Journal of Experimental Psychology, gingen mannen gekleed in een pak of in een joggingsbroek onderhandelingen aan met een partner. De resultaten toonden aan dat mannen succesvoller waren in de onderhandelingen toen ze een pak droegen.

Je hoeft niet altijd een grijs pak te dragen, zei ze. Besteed in plaats daarvan aandacht aan hoe de best geklede mensen in jouw organisatie en industrie rondlopen en volg hun voorbeeld. Of, kijk op dit overzicht hoe je je moet kleden in verschillende werkomgevingen.


Oefen de perfecte handdruk

Foto: Justin Sullivan/Getty Images

Een ferme handdruk is geen kwestie van iemand in zijn poot knijpen.

Het is een kwestie van aanwezigheid.

Tom Chiarella van Esquire laat zien hoe het wél moet.

"Waar je ook bent, richt je schouders naar de mensen die je ontmoet. Zorg dat een handdruk ertoe doet. Oogcontact, een goede grip en een elleboog die naar een rechte hoek dwaalt. Pomp niet op en neer met de hand, tenzij de andere persoon daarop aandringt. Dan moet je enorm op en neer gaan. Glimlach. Als je niet kunt glimlachen, kun je niet vriendelijk zijn."


Weet wat speelt in de wereld

Foto: Paul Sancya/Getty Images

De bestverkopende game-ontwikkelaar Valve huurt graag "T-vormige" werknemers in. Daarmee wordt bedoeld dat ze beschikken over een diepe expertise in één gebied, maar interesse tonen voor een scala aan verschillende onderwerpen.

Dat patroon kan tot ieders carrière worden uitgebreid.

"Als je in het bedrijfsleven werkt, zorg dan dat je op de hoogte bent van veranderingen in jouw industrie, zodat je er intelligent over kan praten", zegt Roberta Matuson. De auteur van "Suddenly in Charge" raadt aan om dagelijks zakelijk nieuws te volgen zodat je intelligent over bedrijfskwesties kunt spreken.

Maar je hebt ook een brede basis van kennis nodig. Dus zorg dat je op de hoogte blijft van tech, wetenschap en populaire ontwikkelingen.

Overweeg te beginnen met deze lijst van onlangs gepubliceerde en toekomstige zakelijke boeken.


Wees tot in de puntjes voorbereid

Foto: Sebastiaan ter Burg/Flickr

Loop niet de kantjes ervan af. Tenminste, niet op werk.

CEO's zoals Tesla's Elon Musk staan erom bekend dat ze elk idee dat ze krijgen voorgelegd, de grond in kunnen boren. Reken erop dat je pitch altijd kritisch onderzocht wordt en bereid je argumenten altijd tot in de puntjes voor.

 


Vertel verhalen aan mensen

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Cijfers maken indruk, maar dat is niet genoeg om echt een goede indruk achter te laten.

Neem een voorbeeld aan TED Talks: de succesvolste presentaties bestaan voor 65% uit verhalen en 25% uit cijfers en het laatste beetje aan uitleg van je geloofwaardigheid.

Sheryl Sandberg besefte dit, vlak voordat ze een baanbrekende TED Talk gaf in 2010. "Ik had gepland om een presentatie vol feiten en cijfers te geven, zonder een persoonlijke noot", zei ze in een interview.

Maar vlak voordat ze het podium opging, zei een vriend dat ze er slechtgehumeurd uitzag. Sandberg vertelde dat haar dochtertje, net voordat ze naar het werk ging, had gevraagd of ze niet wilde gaan en zich aan mama had vastgeklampt.

Waarom vertel je dat verhaal dan niet, vroeg die vriend. Sandberg luisterde en creëerde een beweging.


Let op je toon

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Als je een zin zegt met de intonatie van een vraag, heet dat "upspeak".

Als je een zin eindigt met een hogere toon dan waarmee je begon, klink je onzeker over wat je zegt. Zelfs als je er honderd procent zeker over bent.

Terwijl vrouwen meer bekritiseerd worden om het gebruik van upspeak, zeggen experts dat mannen het net zoveel doen.

De meningen verschillen over de vraag of upspeak problematisch is, maar spraakpatholoog Susan Sankin denkt dat deze spraakverschijnselen je professionele imago beschadigen.  Dat geldt zowel voor mannen als vrouwen.


Blijf zelfverzekerd - en bescheiden

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/flickr

Durfkapitalist Anthony K. Tjan schrijft in de Harvard Business Review dat respect verdienen begint met nederigheid en zelfverzekerdheid.

"Je hebt genoeg zelfvertrouwen nodig om het respect van anderen af te dwingen, maar dat moet gecompenseerd worden door te weten dat je veel gewoon niet weet", schrijft hij. "Nederigheid is het pad naar respect, terwijl zelfverzekerdheid het pad naar het beheersen van respect is."

Bonus: hoe beter je weet wat je niet weet, hoe meer je open staat om dingen te leren.

Dit is een update van een artikel dat oorspronkelijk door Drake Baer is gepubliceerd.