Het initiatief wordt maandag gepresenteerd door de KLM, de
Luchtverkeersleiding Nederland, het Nationaal Lucht en Ruimtevaart
Laboratorium, Schiphol, Stork Aerospace, TNO en de Technische Universiteit
Delft.

De nieuwe aanpak maakt het mogelijk dat Schiphol op korte termijn beter
kan inspelen op de ontwikkelingen in het internationale luchtvaartverkeer en
tegelijkertijd de toenemende milieuproblemen het hoofd kan bieden. Het is de
bedoeling dat onder meer de geluidshinder en de CO2-uitstoot die veroorzaakt
wordt door grondvoertuigen op de luchthaven, binnen een kabinetsperiode met
twintig procent worden gereduceerd.

Doordat alle belangrijke spelers in de Nederlandse luchtvaartsector het plan
steunen, moet dit volgens de initiatiefnemers te realiseren zijn. De
betrokken partijen willen onder meer piramidevormige geluidswallen in het
landschap rond Schiphol opstellen die het vaak hinderlijke laagfrequente
geluid grotendeels tegenhouden.

Ook kunnen kastjes in en rond woningen in de buurt van Schiphol in de
nabije toekomst de geluidsgolven van vliegtuigen neutraliseren, door het
produceren van zogenaamd anti-geluid. Een ander onderdeel van het plan is
het ontwikkelen van een zogenaamd ultragroen, zeer milieuvriendelijk
vliegtuig, waar wetenschappers van de TU Delft al een aantal maanden aan
werken.

Verder spreken de betrokken partijen over speciaal ingerichte treinstations,
waar passagiers binnen tien jaar in kunnen checken voor hun vlucht. Deze
zogeheten ‘frontports’ komen in de periferie van de Randstad en zijn snel
bereikbaar vanaf het hoofdwegennet.

Ruim voldoende parkeerplaatsen en hoogwaardige loopverbindingen moeten het
gebruik van deze treinstations stimuleren. Schiphol Group ontwikkelt op dit
moment al als proef, in samenwerking met de KLM en de NS, een lounge met
incheckmogelijkheden op het nieuwe Centraal Station van Antwerpen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl