Het Formule 1-team van Red Bull neemt na dit seizoen afscheid van Renault en gaat verder met motoren van Honda.

De renstal van Max Verstappen heeft een contract voor twee jaar afgesloten met de Japanse fabrikant.

“Deze overeenkomst met Honda is het begin van een nieuwe fase van Red Bull, waarin we niet alleen voor grand-prixzeges willen strijden, maar voor de wereldtitel”, zegt teambaas Christian Horner.

De Oostenrijkse renstal twijfelde lang over de keuze voor de motor. De krachtbronnen van Renault bleken de afgelopen jaren niet zo betrouwbaar en konden zich qua snelheid ook niet meten met de motoren van Mercedes en Ferrari.

Honda en McLaren geen gelukkige samenwerking

Maar ook de Honda-motoren kenden de afgelopen jaren veel problemen. Het Japanse bedrijf keerde in 2015 terug in de Formule 1, nadat het in 2008 de sport verliet vanwege de economische crisis. De samenwerking met McLaren was echter geen gelukkige.

McLaren en Honda probeerden drie seizoenen lang tevergeefs een vruchtbare combinatie te vormen. Het lukte de Japanners echter niet een betrouwbare en snelle krachtbron te leveren aan het team, dat jarenlang een dominante factor was in de koningsklasse. Met de motor van Honda was McLaren, met topcoureur Fernando Alonso op een van de stoeltjes, een team dat in de achterhoede streed en vaak uitviel.

McLaren ruilde Honda dit seizoen in voor Renault, dat ook met een eigen team actief is in de Formule 1.

De Japanners voorzien nu Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull, van motoren. "We zijn onder de indruk over de snelle stappen die Honda bij Toro Rosso maakt'', aldus Horner.

Red Bull slechts een klant bij Renault

De Red Bulls hebben sinds 2007 de Franse motoren achterin liggen. Het was aanvankelijk een vruchtbare samenwerking, met tussen 2010 en 2013 vier wereldtitels op rij voor Sebastian Vettel en tot nu toe 57 overwinningen.

Sinds de introductie van de hybridemotoren in 2014 staat Red Bull echter in de schaduw van Mercedes.

Ondertussen maakte Renault in 2016 zijn herintrede in de Formule 1 met een eigen team. Dat betekent dat Red Bull niet meer dan een klant is bij Renault. Het team van Horner moet tientallen miljoenen euro's per jaar neertellen voor de motoren, maar heeft nauwelijks invloed op de ontwikkeling.

Nauwe samenwerking tussen Honda en Red Bull

Bij Honda, dat gebrand is op revanche na de debacle met McLaren, ligt dat anders. Red Bull zal nauw samenwerken met de Japanners en het chassis en motor volledig op elkaar afstemmen.

Met Honda hoopt Red Bull in 2019 en 2020 weer echt te kunnen strijden voor de wereldtitel. Daniel Ricciardo staat op dit moment vierde in de WK-stand, Verstappen zesde.

"De samenwerking tussen Honda en onze beide teams heeft enorme potentie'', zegt Horner. "Honda krijgt de beschikking over enorm veel data. De ontwikkeling zal hierdoor twee keer zo snel gaan.''

LEES OOK: De razendsnelle opmars van Max Verstappen – hoe de zoon van twee oud-coureurs een ster in de Formule 1 werd