De keten van duurzame supermarkten Marqt is op zoek naar een nieuwe directeur nadat Joost Leeflang het bedrijf heeft verlaten. Hij was pas sinds juni 2018 als CEO verbonden aan Marqt, dat in de Randstad actief is.

Dat meldt vaksite Distrifood.

Aan de breuk ligt een verschil van ‘inzicht met de aandeelhouders over de strategie’ ten grondslag. De rest van de directie neemt het werk van Leeflang over totdat er een nieuwe CEO gevonden is. Leeflang is een zwaargewicht die decennia aan ervaring bij Philips meenam. Hij was onder meer drie jaar directeur van Philips in Centraal- en Oost-Europa.

Marqt opende in 2008 de eerste winkel onder leiding van oprichtersduo Meike Beeren en Quirijn Bolle. De keten telt nu 15 vestigingen in onder andere Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam.

Leeflang was ingehuurd om de uitbreiding op te tuigen. Hij zag in Nederland ruimte voor 45 tot wel 60 winkels van de duurzame supermarkten. Op termijn wilde hij daarom ook de Randstad verlaten. De distributie is nu nog geconcentreerd in Amsterdam.

“Marqt zou ook in Arnhem of Enschede kunnen renderen, dat wijst vestigingsplaatsonderzoek uit. Maar dat is echt weer een volgende fase”, zei Leeflang in 2018 tegen Distrifood. “Op termijn denk ik dat we ons huidige winkelbestand drie tot vier keer kunnen vergroten.”

Waar Leeflang en de aandeelhouders precies van mening verschilden, is niet duidelijk. Evenmin of de geplande uitbreiding door zijn vertrek uitgesteld zal worden.

Lees ook op Business Insider

Nog geen winst bij Marqt

Uit de laatste jaarrekening blijkt volgens RTL Nieuws dat de supermarktketen nog steeds geen winst maakt, ondanks dat we met z’n allen steeds meer geld uitgeven aan duurzaam eten. Volgens retailexperts heeft Marqt wel een goed concept, maar zijn prijzen te hoog en is de marketing beroerd.

Mede-oprichter Meike Beeren, die vorig jaar al afscheid nam, zei in 2015 in Het Parool dat Marqt zich nooit blind zal staren op winstcijfers: “Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand.”

Lees meer over boodschappen doen: