Van buiten lijkt de Rotterdamse Markthal een doorslaand succes.

Vorig jaar trok de overdekte versmarkt 8 miljoen bezoekers, veel meer dan verwacht. Ook de 102 huurappartementen en 126 koopwoningen waren na de opening in oktober 2014 binnen no time gevuld.

De Markthal gaf bovendien een nieuwe impuls aan het Laurenskwartier, dat met hippe shops en leuke horeca een bruisend gebied is geworden.

Maar binnen in de Markthal rommelt het: 29 kraamhouders hebben een rechtszaak aangespannen tegen eigenaar Klépierre, schrijft het AD. Ze vinden dat het Franse vastgoedbedrijf bij de start verkeerde verwachtingen heeft gewekt en eisen nu een aanpassing van de servicekosten. Sommigen willen het huurcontract zelfs helemaal laten ontbinden.

Wat is er aan de hand in Rotterdam?

Bruisende markthal met focus op vers

De voorbereidingen gingen in 2004 van start, nadat de gemeente Rotterdam zes ontwikkelaars had uitgenodigd om een voorstel te doen. Het plan van Provast kwam als beste uit de bus. Hun concept is geïnspireerd op foodhallen in steden als Stockholm, Barcelona, Valencia en Kopenhagen, met een focus op verse producten.

In Rotterdam moet ook zoiets verrijzen. Een klassieke markt met kraampjes, maar dan met een dak erop. Of zoals de site van de Markthal zelf omschrijft: “Een bruisende markthal die uit zijn voegen barst van verse vis, brood dat nog warm is, mals vlees, ontelbaar veel soorten kaas en groenten net uit de grond.”

Lees ook op Business Insider

Met dat idee zijn de ondernemers ingestapt.

“Dit is een theater van verse voeding dat het moet hebben van het enthousiasme van de ondernemers”, zei toenmalig Provast-directeur Hans Schröder bij de opening drie jaar geleden. “Dat zijn veelal local heroes die samen het verschil maken.”

Markthal is magneet voor toeristen

Maar dat enthousiasme is bij de kraamhouders ondertussen verdwenen. Omwonenden komen nauwelijks naar de Markthal om hun versproducten te halen. Het markante gebouw is wel een magneet voor toeristen die het architectonische hoogstandje willen fotograferen. In kaas, vlees, bloemen en brood hebben zij geen trek: binnen nemen ze een snelle hap en een drankje.

De horeca in de Markthal kan dan ook zijn eigen broek ophouden, maar de verszaken hebben het moeilijk.

Zelf snacks verkopen om van de stroom aan toeristen te profiteren mag niet, ondervond de islamitische slagerij Messar een jaar geleden. Klépierre daagde het bedrijf voor de rechter en kreeg gelijk: de slagerij was te veel veranderd in een horecazaak en dat was in strijd met het verhuurcontract. Messar moest de deuren sluiten.

Andere verszaken slaan de handen nu ineen, samen met enkele horecazaken en winkels. In totaal hebben 29 ondernemers Klépierre voor de rechter gesleept.

Servicekosten zijn flink gestegen

De eisers vinden dat het Franse vastgoedbedrijf de zaken verkeerd heeft voorgesteld bij de start in 2014. De versmarkt is meer een horecahal geworden.” Als de Markthal zich heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe”, zegt raadsman R. Sekeris tegenover het AD. “Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen.”

Daar komt bij dat de servicekosten de afgelopen jaren flink zijn gestegen. De winstmarge van veel kraamhouders komt daardoor in het gedrang. Klépierre zelf zegt dat de kosten zijn toegenomen doordat het bedrijf meer kwijt is dan gedacht aan onder meer de schoonmaak en beveiliging.

Er spelen op de achtergrond nog meer zaken. Zo klagen ondernemers over de hoge huren en is het klimaat in de hal al vanaf de start een probleem. Zomers staan er parasols naast de kraampjes tegen de zon, ‘s winters dragen de verkopers ski-jassen tegen de kou. Maar deze klachten maken geen deel uit van de bodemprocedure tegen Klépierre.

De zitting is komende woensdag in de Rotterdamse rechtbank.

LEES OOK: Bijna alles wat we kopen, komt van een handvol bedrijven: van bier tot cosmetica

MIS OOK NIET: Een retailexpert denkt dat Jumbo een kandidaat is om HEMA te kopen