Aan de stormachtige groei van maaltijd- en boodschappenbezorging is dit jaar een einde gekomen, meldt FoodService Instituut Nederland (FSIN).

In de coronajaren 2020 en 2021 groeide die sector nog met achtereenvolgens 52 en 29 procent. Maar dit jaar was er minder dan 5 procent groei nu mensen weer naar restaurants konden. Ook de hoge inflatie zorgde ervoor dat mensen weer op de kleintjes gingen letten.

De omzet van de bezorgmarkt kwam dit jaar uit op een kleine 8 miljard euro. De rem op de groei had vooral te maken met de markt voor maaltijdbezorging. Die kromp zelfs met 4,1 procent, omdat mensen weer zelf in restaurants konden gaan eten. De terugval in het aantal bestellingen werd wel nog deels gecompenseerd door prijsstijgingen als gevolg van de inflatie.

Volgend jaar denkt FSIN dat de maaltijdbezorgingsmarkt met minder dan 1 procent groeit. Begin dit jaar waren er namelijk nog coronamaatregelen waardoor toen vrij veel werd besteld en de vergelijkingsbasis is dus nog hoog.

"Op de lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft", aldus directeur Inga Blokker van FSIN. "In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. Bovendien concurreert maaltijddelivery in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten."

De bezorging van boodschappen was dit jaar 4,6 miljard euro waard, een toename van ruim 12 procent. Ook dat betekent een afvlakking van de groei. Niet alleen de heropening van de samenleving na corona, maar ook de inflatie speelde daarbij een rol. Vooral in de tweede helft van het jaar bestelden consumenten minder boodschappen.

De groei komt vooral van bezorgsupermarkten als Picnic en Crisp, maar ook flitsbezorgers als Gorillas en Getir droegen bij. 2022 was volgens FSIN het eerste volledige jaar dat flitsbezorgers in Nederland actief waren. De bezorgomzet van traditionele supermarkten als Albert Heijn en Jumbo bleef vrijwel gelijk aan die in 2021.

LEES OOK: Maaltijdboxen zijn het afgelopen jaar fors duurder geworden, maar stegen minder hard in prijs dan producten in de supermarkt