Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
5:0
  • Manon van Essen is zich na de verkoop van haar pizzamerk Magioni gaan richten op investeren in foodmerken.
  • Ze is een van de investeerders voor wie ondernemers hun idee pitchen in het nieuwe seizoen van het tv-programma Dragons’ Den.
  • Dit zijn de signalen waar Van Essen op let om wel of juist niet te investeren.
  • Lees ook: Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den

Manon van Essen heeft zich na de verkoop van haar groentepizzabedrijf Magioni aan Dr. Oetker ontpopt tot angel-investeerder. Nu treedt ze toe tot het hol van de Dragons’ in de nieuwste editie van het programma Dragons’ Den. 

“Dit wilde ik al heel lang”, vertelt ze aan Business Insider. “Ik ben al een tijdje investeerder en als je dan als Dragon wordt gevraagd, dan is dat een eer.” 

In het wereldberoemde, van oorsprong Japanse format, pitchen ondernemers hun bedrijfsidee aan een handvol investeerders. Doel is om geld los te peuteren in ruil voor een belang in hun onderneming. 

Of het tot een deal komt, hangt onder meer af van de voorkeur van de Dragons en of de ondernemer in kwestie hun kritische vragen kan doorstaan. Meer dan eens zit het vermaak in gebakken lucht, waar de investeerders al dan niet meedogenloos doorheen prikken.

Tot nu toe werd Dragons’ Den uitgezonden door de publieke omroep en gepresenteerd door Jort Kelder en Sander Schimmelpenninck. De nieuwste editie is verhuisd naar streamingsdienst Viaplay, waar het programma sinds eind april te zien is. Er is geen presentator en de line-up van Dragons is gewijzigd. 

In 2020 en 2021 waren het Michel Perridon, Won Yip, Nikkie Plessen, Shawn Harris en Pieter Schoen die ondernemers aan de tand voelden. Plessen en Perridon hebben plaatsgemaakt voor Bas Witvoet – die na het bijna-faillissement van zijn detacheringsbureau voor de bouw weer rijk werd door te investeren in koffiecups – en dus Manon van Essen. 

De 34-jarige onderneemster richtte groentepizzamerk Magioni op, dat succesvol in de schappen van verschillende supermarktketens belandde, waaronder Albert Heijn en het Britse Waitrose. In 2019 verkocht ze een meerderheidsbelang aan Dr. Oetker, en vorig jaar stapte ze helemaal uit als aandeelhouder.

Van Essen zoekt doorzetters om in te investeren

Van Essen is zich met Foodture Rebels gaan richten op het investeren in vernieuwende foodmerken die relevant zijn voor millenials en Generatie Z. Het investeringsfonds runt ze samen met Abel Slippens, de serie-investeerder die zijn fortuin vergaarde met de verkoop van voedselgroothandel Sligro en die al vroeg aanhaakte bij Magioni. 

Bij Dragons’ Den zal Van Essen investeren via Foodture Rebels. 

“Het helpt dat mijn reis en de reis van de kandidaten als ondernemer dichter bij elkaar liggen”, zegt ze over haar deelname. “Ik kan me denk ik beter verplaatsen in hoe het voelt en hoe eng het is dan de overige dragons, wiens reis verder achter hen ligt.”

In haar loopbaan bakte ze onder meer pizza’s in de keuken van een Italiaans restaurant (waar ze nauwelijks werden verkocht), om die job vervolgens op te zeggen zodat ze volledig voor Magioni kon gaan. Ook nam ze afscheid van een zakelijk partner die er uiteindelijk anders in bleek te staan. Ze klopte uiteindelijk platzak aan bij Albert Heijn, van wie ze twintig winkels mocht bevoorraden. 

De kandidaten hoeven niet per se lessen als deze voor de kiezen te hebben gehad als ze de interesse van Van Essen willen wekken. “Maar waar ik wel op let, is of ze tegenslagen hebben meegemaakt en hoe ze daaruit zijn gekomen. Want het is belangrijk dat je je snel herpakt en snel kan doorgaan. Dat hoeft niet per se in het ondernemerschap te zijn, als je maar niet meteen opgeeft”, licht ze toe.

“Verder kijk ik of iemand in staat is een goed team samen te stellen, een schaalbare business op te zetten en tractie te genereren.” Als iemand eigen kapitaal heeft geïnvesteerd, is dat wat haar betreft een pre. “Dat geeft aan in hoeverre een kandidaat er zelf in gelooft.”

'No-go: Ondernemer die meteen om kapitaal vraagt'

Het tegenovergestelde is juist een no-go: “Een ondernemer die zelf niets heeft geprobeerd om iets te bereiken en meteen om kapitaal gaat vragen.” Nog een no-go: "Een absurd hoge prijs vragen op basis van een absurd hoge waardering”, zegt Van Essen. “Dan baseren kandidaten zich op wat ze denken nodig te hebben.” 

Of zoals we in vorige edities zagen, op een uit de lucht gegrepen aantal klanten. “Het komt deze editie allemaal weer voorbij”, vertelt de investeerder. “Maar als je dan vraagt wat ze hebben omgezet…”

Hoewel Foodture Rebels in de investeringscriteria een maximale investeringsbehoefte van 250K hanteert, zegt Van Essen geen budget te hebben bij Dragons’ Den. “Ik heb gewoon gekeken: wat komt er voorbij.”

Wel vindt ze dat de ondernemer altijd controle moet houden over zijn bedrijf. “Ondernemers willen niet verkopen, ze willen dat hun bedrijf groeit. Onze strategie [van Foodture Rebels, red.]  is juist dat je een minderheidsbelang neemt en achterop de fiets klimt, niet voorop.”

Dat neemt niet weg dat ze een betrokken investeerder is. “Ik denk dat Foodture Rebels een van de meest betrokken investeringsfondsen is, omdat we expertise hebben in een niche. Wij stappen juist in de beginfase in, omdat we geloven dat we dan de kaders goed kunnen zetten. Vanuit early stage helpen we ondernemers naar de volgende fase.”

Lees meer over Dragons' Den: