De Consumentenbond diende een klacht in omdat de luchtvaartmaatschappijen op
internet reizen aanboden die in werkelijkheid door bijkomende kosten veel
duurder uitvallen. Klanten kwamen er pas tijdens het boeken achter dat de
werkelijke prijs hoger lag.

Volgens de Reclame Code Commissie moeten reisaanbieders niet alleen in
gidsen en in winkels de inclusiefprijzen vermelden, maar ook op internet.

De commissie adviseert de luchtvaartmaatschappijen de aanbiedingen op hun
websites met ‘uitgeklede’ prijzen te staken. De Consumentenbond houdt de
komende maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt. Overigens kunnen de
vier maatschappijen nog beroep aantekenen.

Binnenkort buigt de Reclame Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke
klachten die de bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair.

De Code Reisaanbiedingen, die begin april in werking trad, houdt in dat
reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en
reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen (zoals
veiligheidsheffing, brandstoftoeslag en luchthavenbelasting) moeten opnemen.
Daarnaast moet de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen
tegen lage prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl