• De luchtvaartsector zal blijvend meer kosten maken bij een overstap van gewone vliegtuigkerosine naar duurzamere brandstoffen.
  • Dat stelt topman Dave Calhoun van vliegtuigbouwer Boeing tegen de Financial Times.
  • De baas van de internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft gezegd dat de extra kosten zullen worden doorberekend aan passagiers in de vorm van duurdere tickets.
  • Lees ook: Plicht voor bijmengen duurzame kerosine afgezwakt voor luchtvaart

De luchtvaartsector zal meer moeten gaan betalen bij een overstap van gewone vliegtuigkerosine naar duurzamere brandstoffen. Dat stelt topman Dave Calhoun van vliegtuigbouwer Boeing tegen zakenkrant Financial Times. “Ze zullen nooit in prijs gelijk zijn aan kerosine. We zullen schaalgrootte creëren en meer economisch worden, maar ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren”, aldus Calhoun.

Duurzamere vliegtuigbrandstoffen worden Sustainable Aviation Fuels (SAF) genoemd en worden gemaakt van bijvoorbeeld gebruikte kookolie en frituurvet, biomassa en dierlijke vetten.

SAF is momenteel goed voor minder dan 1 procent van het brandstofverbruik in de luchtvaart en de prijs ligt twee keer zo hoog als gewone kerosine. SAF wordt nu bijgemengd bij gewone brandstof.

SAF wordt gezien als een belangrijke manier voor de luchtvaart om schoner te worden. De internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft een doel om in 2050 CO2-neutraal te zijn en SAF moet hier voor het grootste deel aan bijdragen.

Vliegtickets worden duurder door SAF

IATA-topman Willie Walsh heeft gezegd dat met de overstap naar duurzamere brandstoffen hoge kosten gemoeid zijn en dat passagiers dat zullen merken in ticketprijzen. "Passagiers zullen meer moeten betalen voor tickets. We moeten eerlijk zijn met klanten. Luchtvaartmaatschappijen verkeren niet in een financiële positie om die kosten te absorberen, dus dat zal worden doorberekend aan klanten", aldus Walsh.

Naast de hogere prijzen voor de productie van SAF zijn er ook kosten voor aanpassing van infrastructuur op luchthavens en in vliegtuigen om voor 100 procent met die brandstoffen om te kunnen gaan. Gewone kerosine bevat namelijk stoffen, zogeheten aromatics, die beschermen tegen lekkage via afdichtingen van brandstofleidingen. Die stoffen zitten niet in SAF.

Het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus hebben gezegd dat ze in 2030 ervoor willen zorgen dat hun vliegtuigen voor 100 procent op SAF kunnen vliegen. Nu mag vliegtuigbrandstof voor niet meer dan de helft uit SAF bestaan uit veiligheidsoverwegingen.

LEES OOK: ‘Business class light’: een betere stoel, maar verder weinig extra’s – dit kost het bij KLM en andere vliegmaatschappijen