Het Franse modehuis Louis Vuitton heeft de op een na grootste diamant ter wereld gekocht. Daarmee luidt het luxemerk een nieuw tijdperk in. De aankoop volgt enkele maanden na de aankondiging van moederbedrijf LVMH om de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co. te kopen voor 16,2 miljard dollar.

De 1.758-karaats diamant heet Sewelo en is de grootste ruwe diamant die is ontdekt sinds 1905, meldt The New York Times. De diamant werd in april 2019 gepresenteerd, kreeg zijn naam in juli en “verdween” daarna tot onlangs bekend werd dat that Louis Vuitton hem heeft gekocht.

“Niemand had verwacht dat we zoveel aandacht zouden besteden aan luxe juwelen”, zei CEO Michael Burke van Louis Vuitton tegen The New York Times. “Ik denk dat dit de sector wel een beetje opschudt.”

Een gok?

Burke wil niet kwijt hoeveel zijn bedrijf precies heeft betaald voor de diamant, maar zegt wel dat het om “miljoenen” gaat. De diamant werd begin 2019 ontdekt in Botswana en is nog altijd omhuld in een laag zwarte koolstof.

Louis Vuitton Diamond

Foto: STEPHANE DE SAKUTIN / Contributor / Getty Images

The New York Times meldt dat Vuitton en zijn Antwerpse partners ervan uitgaan dat uit de ruwe diamant een kussenvormige diamant van 904 karaat zou kunnen worden geslepen, een ovaal van 891 karaat en verschillende steentjes van tussen de 100 en 300 karaat. Het kan echter nog maanden duren voordat experts erachter zijn hoe de ruwe steen goed te bewerkten is, merkte Lauren Indvik van de Financial Times op.

“Het is alleen een gok als er sprake is van onwetendheid”, zei Burke tegen de Financial Times. “Hoe meer talent je binnen je team hebt hoe minder groot de gok is. En wij hebben denk ik het meest getalenteerde team ter wereld.”

Lees ook op Business Insider

De juweliersstrijd is losgebarsten

Hoewel Burke zegt dat het toeval is dat de aankoop volgt op de aankondiging van de overname van Tiffany, staat het wel symbool voor de entree van meerdere modemerken in het topsegment van de juwelensector.

Vorig jaar kwam Gucci met een juwelencollectie kort nadat Giorgio Armani Privé in maart debuteerde met een lijn van topjuwelen. Ook Brunello Cucinelli, Prada, Dolce & Gabbana en Hermès hebben hun eigen collecties.

Toch denkt Milena Lazazzera van Business of Fashion dat de echte explosieve groei aan de onderkant van de juwelenmarkt te verwachten valt, aangezien de middenklasse in ontwikkelingslanden hard aan het groeien is.

“De laatste jaren hebben aangetoond dat er grote mogelijkheden liggen bij de instapprijzen, niet bij zes-cijferige bedragen”, schreef Lazazzera. “Producten van boven de 100.000 dollar zijn wel belangrijk, maar maken maar 5 tot 20 procent van de totaalverkopen van juweliers uit.”

Louis Vuitton Diamond

Foto: STEPHANE DE SAKUTIN / Contributor / Getty Images

Louis Vuitton toonde zijn nieuwe diamant deze week op de Paris Fashion Week aan klanten en journalisten en gaat daarna op “wereldtournee”, te beginnen in Taiwan.

“We zijn aan het experimenteren met een nieuwe manier van het op de markt brengen van een steen”, zegt Burke. “Het is een grote uitzonderlijke steen en dat past perfect bij ons.”

LEES OOK: 5 manieren om een nepdiamant te herkennen