De meeste werknemers en recruiters hechten groot belang aan LinkedIn in de zoektocht naar een nieuwe baan, dan wel het invullen van een vacature.

Werknemers hebben genoeg redenen om hun profiel van tijd tot tijd bij te werken, ook als ze niet actief zijn naar een nieuwe baan.

Sommige loopbaanexperts vergelijken LinkedIn met een ‘levend’ cv, terwijl anderen zeggen meer tijd te besteden aan hun LinkedIn-profiel dan aan hun cv.

Vacatures op LinkedIn zijn ook een logische eerste stap voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Maar er zijn meer manieren waarop je het platform kunt benutten voor een volgende stap in je carrière.

Een strategie kan zijn dat je bedrijven waar je ooit zou willen werken, gaat volgen op LinkedIn. Dan blijf je op de hoogte van vacatures, bedrijfsnieuws en trends in de sector, zegt Nick Shah tegen Business Insider.

Shah is de oprichter van Peterson Technology Partners, een uitzendbureau voor techpersoneel in de Verenigde Staten. Shah heeft nog drie andere tips voor manieren waarop je LinkedIn kunt gebruiken om op te vallen bij recruiters.

1. Behandel je profiel op LinkedIn als een cv

Werknemers zijn gewend hun cv op te poetsen met belangrijke trefwoorden om op te vallen in de zoeksoftware van werkgevers. Voeg dat soort woorden en zinnen ook toe aan je LinkedIn-profiel, omdat recruiters bij het zoeken naar kandidaten vaak dergelijke trefwoorden intoetsen, zegt Shah.

"Kandidaten moeten relevante trefwoorden toevoegen aan de secties van hun profiel en de details van de huidige functie", zegt hij. "Als je de aandacht van een recruiter wilt trekken en de juiste vaardigheden in je LinkedIn-profiel zet, onderbouwd met expertise, dan doe je het goed."

Hij geeft als voorbeeld een 'security architect' die op zijn profiel ervaring op het gebied van 'cloud security' en kunstmatige intelligentie noemt en dat specificeert met diploma's en certificaten. In zijn 'skills section' legt hij de focus op cyberveiligheid en vaardigheden op het gebied van Microsoft Office en de cloud.

Volgens Shah helpen zulke trefwoorden recruiters om te bepalen of iemand de juiste kandidaat is voor een bepaalde functie.

2. Gebruik LinkedIn om jezelf te vergelijken met andere professionals

LinkedIn is een bibliotheek van professionele profielen.

"Om te zorgen dat je profiel opvalt en wordt opgemerkt door recruiters, kan het goed zijn het te vergelijken met de profielen van mensen die werken bij bedrijven die je hoog hebt zitten", zegt Shah.

Door hun LinkedIn-pagina's goed te bekijken, kun je de gaten in je eigen profielinformatie ontdekken en bepalen welke vaardigheden je misschien nog wilt ontwikkelen, geeft Shah aan. Houd ook de sectie 'werkervaring' goed in de gaten. Daar moet je duidelijke en beknopte voorbeelden geven van projecten en de meetbare resultaten daarvan.

3. Zorg dat je zichtbaar bent op LinkedIn

Deel regelmatig content en reageer op berichten in je netwerk. Daarmee vergroot je de kans dat je in beeld komt bij werkgevers en recruiters, zegt Shah.

Kandidaten kunnen artikelen posten op het platform of deelnemen aan discussies over relevante onderwerpen.

LEES OOK: De functie ‘Open To Work’ op LinkedIn is een rode vlag voor werkgevers, volgens een ervaren recruiter