De Eindhovense start-up Lightyear gaat de zonnedaken voor de eerste auto van het merk in Venray maken.

Inalfa Roof Systems gaat de fabricage van de speciaal ontwikkelde dakconstructie op zich nemen.

Het nieuwbakken automerk koos voor het Finse Valmet Automotive voor de productie van de Lightyear One.

Lightyear komt met goed nieuws voor de Nederlandse industrie, want het gaat de zonnedaken voor de Lightyear One in Nederland laten vervaardigen. Het in Venray gevestigde Inalfa Roof Systems gaat de productie op zich nemen. Volgens Lightyear is deze partij als geen ander geschikt voor deze taak.

Inalfa is de op één na grootste bouwer van panoramadaken voor auto’s. Het verschuift een deel van de eigen productie op naar Polen. Daardoor komt er ruimte vrij voor de zonnedaken van Lightyear. Daarmee profiteert de Eindhovense startup van de mankracht en opgebouwde expertise van de dakenbouwer.

En dat is nodig ook, want Lightyear heeft een uniek dubbel gebogen dak-design en eigen ontwikkelde techniek die erin verwerkt moet worden. Daarbij heeft het bedrijf het geheel, inclusief productieproces, in patenten vastgelegd.

Lightyear One wordt in Finland gemaakt

Eerder deze maand liet het Eindhovense Lightyear weten dat het eerste model van het merk, de Lightyear One, niet in Nederland, maar in Finland gemaakt gaat worden. Daarmee schoot het voorbij aan VDL Nedcar, die ook als logische kandidaat gezien werd.

Eerder deze maand liet Lightyear zien dat hun voertuig alle beloftes kan waarmaken. Het voertuig reed toen 710 kilometer op een volle lading van een 60 kWh-accupakket. En hoewel het om een test ging op een afgesloten terrein, is de prestatie noemenswaardig. Huidige batterij elektrische voertuigen hebben doorgaans een groter accupakket waarmee ze minder kilometers kunnen afleggen.

Lees ook: Nederlandse zonne-auto Lightyear One verslaat Tesla op efficiëntie en bereik – CEO Lex Hoefsloot wil dat elektrische auto’s nooit meer aan de laadpaal hoeven

Neem bijvoorbeeld de nieuwe Hyundai Ioniq 5. Deze heeft een accucapaciteit van 77,4 kWh en kan daarmee maximaal 385 kilometer afleggen. De Tesla Model 3 Long Range heeft een accupakket van 82 kWh ingebouwd en haalt daarmee 490 kilometer.

Maar Tesla werkt hard aan de nieuwe 4680-accupakketten. Deze zouden de range van de auto’s met ongeveer 15 procent moeten verhogen. De Model 3 Long Range zou daarmee dus op ongeveer 565 kilometer uit kunnen komen. Daarmee komt het al een stuk dichterbij de cijfers die de Lightyear One neerzette. Al moeten we voor de Nederlandse auto nog afwachten wat de actieradius bij normaal gebruik gaat zijn.

LEES OOK: Dit is de Lightyear One, de Nederlandse Tesla-killer op zonne-energie met een prijskaartje van €149.000