• De Nederlandse startup Lightyear heeft een productiepartner gevonden in Finland. Valmet Automotive gaat de Lightyear One produceren.
  • Het Nederlandse VDL Nedcar was ook in de running als productiepartner.
  • Lightyear wilde aanvankelijk eind dit jaar de eerste exemplaren al bij klanten leveren, maar heeft leveringen opgeschort naar volgend jaar.

De kogel is door de kerk. De Nederlandse startup Lightyear heeft maandag bekend gemaakt wie de productiepartner wordt voor hun eerste model, de Lightyear One. De keuze is gevallen op de Finse producent Valmet Automotive.

Er is ook gesproken met VDL Nedcar in Born, meldt Het Financieele Dagblad, maar Lightyear koos uiteindelijk voor de Finnen. De keuze komt volgens Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, voornamelijk door het feit dat er bij Valmet enorme ervaring is met het produceren van volledig elektrische voertuigen. Ook produceert de Finse partij zelf accupakketten voor elektrische auto’s.

Op beide punten kan VDL niet concurreren. Dit zou in de toekomst misschien wel kunnen, want het tekende onlangs een contract met het Amerikaanse Canoo. Daarvoor gaat het vanaf eind 2022 volledig elektrische busjes produceren.

Lees ook: Dit moet je weten over Lightyear, de zonneauto uit Nederland die Tesla uitdaagt

De productie van de Lightyear One was een welkome opdracht geweest voor VDL Nedcar. De Limburgse autobouwer verliest in 2023 namelijk opdrachtgever BMW waar het jaren MINI's en de BMW X1 voor produceerde.

Valmet automotive werkt nu voornamelijk voor Mercedes-Benz. De A-Klasse en GLC-Klasse rollen in Uusikaupunki van de band. Op het gebied van elektrische auto's produceerde het onder andere de Garia, een elektrisch golfkarretje, de Think Electric Car, een klein elektrisch stadswagentje, en de Fisker Karma, een auto die elektrisch rijdt, maar met een eigen benzinemotor stroom opwekt.

In totaal heeft Valmet Automotive al meer dan 1,7 miljoen auto's geproduceerd, meldt Lightyear in een persbericht.

Productie uitgesteld omdat er meer getest moet worden

De productie van de Lightyear One gaat in de zomer van volgend jaar van start in een exclusieve serie.

In eerste instantie wilde het Nederlandse bedrijf eind dit jaar al de eerste exemplaren van de Lightyear One afleveren. Dat uitgesteld omdat Lightyear nog meer wil testen en verbeteren. "We hadden dat nog wel kunnen halen, maar we vinden het belangrijker om nog meer prototypes te bouwen en additionele testen te kunnen doen", vertelt Hoefsloot tegenover het FD.

Onlangs deed Lightyear een efficiëntietest met een prototype van de One. Toen bleek dat de beloofde cijfers van 725 kilometer op een volle 60kWh accu net niet gehaald konden worden. De auto stopte op 710 kilometer. Dit kwam voornamelijk doordat de zon zich niet zoveel liet zien. Als de test op een flink zonnige dag was geweest, dan was het rendement van het zonnepaneel op het dak van de auto hoger geweest en was hij verder gekomen.

Lees ook: Nederlandse zonne-auto Lightyear One verslaat Tesla op efficiëntie en bereik – CEO Lex Hoefsloot wil dat elektrische auto’s nooit meer aan de laadpaal hoeven

De Helmondse startup wil een soortgelijke test inplannen waarbij de auto een constante snelheid van 100 km/u rijdt. De vorige werd gedaan op 85 km/u met een auto zonder interieur. Ook wil Lightyear ze nog tien prototypes bouwen voor rem- en crashtesten.

Van de Lightyear One worden er in totaal 947 stuks gemaakt die elk 150.000 euro kosten. De eerste 100 zijn al verkocht. Naast deze exclusieve auto wil Lightyear vanaf 2023 ook een volledig elektrische auto voor de massa op de markt hebben. De prijs van een dergelijk elektrisch voertuig moet dan rond de 50.000 euro komen te liggen. Daarvoor zou VDL Nedcar wel productiepartner kunnen worden.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Ambitieus Lightyear mikt nu al op productie tienduizenden stuks van goedkoper tweede model zonneauto van €50.000