De fabrikant van zonneauto’s Lightyear kan mogelijk verder met de productie van zijn nieuwe model, de Lightyear 2, die minder dan 40.000 euro moet gaan kosten.

De onderneming uit Helmond vroeg in januari faillissement aan voor dochterbedrijf Atlas Technologies, maar maakt nu toch een gedeeltelijke doorstart. Samen met loyale investeerders is binnen een dag 8 miljoen euro opgehaald, wat volgens Lightyear voldoende is.

“Dit is geweldig nieuws”, zegt oprichter Lex Hoefsloot in een persverklaring. “Alle betrokkenen hebben onvermoeibaar gewerkt om de voortzetting van onze missie veilig te stellen”.

Toch houdt een woordvoerder van Lightyear tegenover persbureau ANP nog wel een slag om de arm. “De acute crisis is voorbij, nu kunnen we gaan kijken hoe we verder gaan”, zegt hij. “We zetten in ieder geval alles op alles voor een definitieve doorstart.”

De gedeeltelijke doorstart is mogelijk dankzij een groep particulieren onder aanvoering van de Amsterdamse ondernemer Arnoud Aalbersberg. Na de eerste 8 miljoen euro wil de groep volgens het Eindhovens Dagblad in de komende weken 40 tot 50 miljoen euro ophalen voor de verdere ontwikkeling van gezinsauto Lightyear 2.

Volgens Aalbersberg tonen de nu al opgehaalde miljoenen aan “hoe groot ons geloof is in het ontwikkelen van elektrische zonneauto’s voor een breder publiek met minder afhankelijkheid van het elektriciteitsnetwerk.”

Toch is er na de doorstart volgens het Eindhovens Dagblad nog maar plek voor 100 van de ruim 600 medewerkers.

Veel kapitaal nodig om Lightyear 2 daadwerkelijk op de markt te krijgen

CEO Hoefsloot zegt altijd “het belang van alle stakeholders” voor ogen te hebben gehad en zich “te realiseren wat de impact is op medewerkers, investeerders, klanten en leveranciers, maar geprobeerd te hebben er de beste weg vooruit te zoeken voor iedereen.”

De curator van het failliete bedrijfsonderdeel van Lightyear moet de plannen nog wel beoordelen.

Het wordt sowieso nog een grote uitdaging voor Lightyear om een elektrische auto op de markt te brengen die gericht is op de middenklasse en massaproductie vereist.

Voormalig financieel directeur Laurens Sweers gaf afgelopen maand tegenover CFO.nl aan dat uiteindelijk zo'n 1 miljard euro aan kapitaal nodig is voor een dergelijk project. “Voor de ontwikkeling en productie van een nieuwe auto in hoog volume, zoals een Lightyear 2, is de benchmark dat er minimaal een miljard euro nodig is. Niet in één keer, maar er moet vertrouwen zijn in het investeringsklimaat. Zodat die vervolg investeerders gevonden worden.”

LEES OOK: De ex-CFO van Lightyear: in totaal minstens €1 miljard nodig om Lightyear 2 te lagen slagen – doorstart grote uitdaging