• Lidl stopt per maart 2023 met het importeren van groente en fruit via vliegverkeer. De supermarktketen wil zijn impact op het klimaat daarmee verkleinen.
  • Ook andere supermarkten stellen vliegverkeer voor versproducten onder de loep te nemen. Zo wil Albert Heijn nog dit jaar stoppen met het invliegen van fruit.
  • Tegelijk promoten supermarkten nog relatief weinig biologische producten.
  • Lees ook: Besparen op boodschappen: huismerken zijn 50% goedkoper dan A-merken

Supermarktketen Lidl maakte dinsdag bekend in Nederland te stoppen met het importeren van groente en fruit per vliegtuig. Het gros van de producten op de groente- en fruitafdeling zou overigens al van Nederlandse bodem komen. Wel vliegt Lidl producten als peulvruchten en sperziebonen nog in. 

Daar moet per maart 2023 verandering in komen. Dan gaat er een streep door het vliegverkeer voor groente en fruit, dat de supermarktketen nu al zegt af te bouwen.

Lidl geeft aan te werken aan alternatieve vervoersmethodes, zoals bootvervoer. De Nederlandse afdeling volgt hierin het voorbeeld van zijn Zweedse evenknie, dat al eerder dit jaar stopte met het invliegen van groente en fruit. Lidl neemt deze maatregelen om de CO2-uitstoot van het concern terug te brengen. Vliegreizen zorgen voor een hoge CO2-uitstoot. 

Lidl stelt zelf als eerste in Nederland deze stap te zetten. Maar hoe staan branchegenoten in de wedstrijd? Ook andere spelers bewegen in deze richting, zo stellen zij.

PLUS en Coop vliegen nog asperges in

Een woordvoerder van supermarktketen PLUS laat aan Business Insider weten dat deze supermarkt ook "al een aantal jaar geen groente en fruit via het vliegtuig" meer importeert. "Enige uitzondering zijn de groene asperges. Hiervoor lopen op dit moment testen om ook die via boot te vervoeren."

PLUS stelt dit te doen om "de impact van onze organisatie op het klimaat te beperken". "Daarnaast kopen we zo bewust mogelijk in en waar kan komt ons groente en fruit assortiment van Nederlandse bodem." Plus telt in Nederland 270 vestigingen.

Een vergelijkbaar antwoord geeft supermarktketen Coop aan Business Insider. Een woordvoerder mailt: "Coop importeert al een aantal jaar geen groente en fruit meer via het vliegtuig. Uitzondering hierop zijn de groene asperges, waarvoor momenteel een alternatief wordt gezocht." Coop is goed voor 315 Nederlandse vestigingen.

Albert Heijn stopt met invliegen fruit

Dan Albert Heijn, het grootste supermarktconcern in Nederland met ruim 1.100 vestigingen. De marktleider stelt nog wel een klein deel, 1 procent, van zijn groente en fruit via vluchtverkeer te importeren. "Voor fruit is 2022 het laatste jaar dat er nog incidenteel luchtvracht gebruikt wordt", voegt een woordvoerder van Albert Heijn daaraan toe tegenover Business Insider. 

Omdat Albert Heijn zelf ook wel inziet dat het invliegen van versproducten weinig duurzaam is, stelt de supermarktketen te kijken naar "andere manieren van transport". Albert Heijn wijst hierbij specifiek in de richting van “zeecontainer- of wegtransport”. 

Dirk overweegt te stoppen met invliegen

Dirk van den Broek - goed voor 131 filialen in Nederland - maakt nog altijd gebruik van vliegverkeer voor het importeren van groente en fruit. Maar daar komt mogelijk verandering in, stelt een woordvoerder aan Business Insider:

"Bij Dirk vinden wij duurzaamheid een heel belangrijk thema. Daarom kijken we continu waar we onze klimaatimpact kunnen beperken. Dit geld voor onze eigen bedrijfsvoering, maar ook voor die van onze producten en ketens. Hierbij overwegen we zeker om te stoppen met het invliegen van onze versproducten.” 

Wanneer dan precies? Daar zijn ze bij Dirk van den Broek nog niet over uit. Een woordvoerder stelt dat het concern de mogelijkheden momenteel nog onderzoekt. Zo kijkt het concern naar scheep- en vrachtvervoer als alternatieven. “Het grootste gedeelte van ons assortiment wordt nu al per schip of vrachtwagen getransporteerd. Maar als producten van heel ver weg komen, is het de vraag of dat qua versheid mogelijk is.” 

Aldi vliegt 'zelden' groente en fruit in

Aldi - in Nederland goed voor zo'n vijfhonderd supermarkten - stelt aan Business Insider "veel aardappelen, groente en fruit" bij Nederlandse telers in te kopen.

Het bedrijf schrijft: "Voor Aldi, evenals voor de gehele markt, geldt dat het AGF (aardappels, groente en fruit, red.) wat geïmporteerd wordt hoofdzakelijk al met de boot naar Europa komt en binnen Europa verder vervoerd wordt met vrachtwagen en trein. Het komt zeer zelden voor dat AGF met het vliegtuig vervoerd wordt."

Jumbo stopt in 2023 met invliegen 'zongerijpte producten'

Jumbo, goed voor ruim zevenhonderd supermarkten, laat aan Business Insider weten: "Nagenoeg al onze groenten- en fruitproducten worden al op een andere manier vervoerd dan per vliegtuig." De woordvoerder noemt weg- en bootvervoer als alternatieven die Jumbo hanteert.

Drie "zongerijpte producten" komen volgens Jumbo wel "enkele weken per jaar" met het vliegtuig naar Nederland. "Dit in verband met de houdbaarheid. Naar verwachting zal [dit] in 2023 dit niet meer het geval zijn."

Supermarkten promoten weinig biologisch

De CO2-uitstoot van vliegverkeer verkleinen is maar één van de vele mogelijkheden die supermarkten hebben om hun bedrijfsmodel te verduurzamen. Ook het klanten kennis laten maken met biologische producten is een beproefde methode. De Consumentenbond deed eerder dit jaar onderzoek naar hoe actief supermarkten biologische voeding promoten.

Op dat vlak vielen de resultaten, zacht gezegd, nogal tegen. Lidl besteedde in de meetperiode – januari en februari 2022 – slechts 0,2 procent van al zijn promoties in folders aan biologische voeding. Bij Albert Heijn en Aldi ging het om slechts 1,2 procent, bij Jumbo om 4,3 procent en bij PLUS om 4,8 procent van de aanbiedingen.

Op dit vlak lijkt er voor supermarktconcerns dus nog flink wat ruimte voor een pro-actieve aanpak te liggen.

LEES OOK: Vraag naar duurzame producten in de supermarkt neemt af door koopkrachtdaling