Terugkerend thema in vrijwel ieder bedrijf vandaag de dag: leiderschap en bedrijfscultuur. Maar hoe kun je als ondernemer je bedrijfscultuur in dienst stellen van het resultaat?

Het antwoord: laat cultuur boven al het andere gaan. Met deze zes tips breng je dat in praktijk.

1. Cultuur boven strategie

Managementgoeroe Peter Drucker wist het al: “Culture eats strategy for breakfast”. Bedrijfscultuur is dé factor die succesvolle bedrijven onderscheidt van de minder succesvolle. Maar wat is bedrijfscultuur en hoe beïnvloed je die? Beschrijf je bedrijfscultuur in een set van waarden en het gedrag dat daarbij hoort.

Deze cultuur (wie je wilt zijn) moet vervolgens gekoppeld worden aan het business ideaal (wat je wil bereiken) en aan het merk (hoe je gezien en ervaren wilt worden). Hoe sterker de onderdelen met elkaar verbonden zijn, hoe succesvoller de organisatie zal zijn.

2. Leren boven presteren

In het streven naar succes sturen veel managers nog altijd op prestaties. Blijven die achter bij de doelstellingen, dan moet er worden ‘geoptimaliseerd’ en ‘verbeterd’. Keer op keer blijkt uit onderzoek echter dat organisaties die de persoonlijke groei van medewerkers centraal stellen, effectiever zijn. Het succes blijkt duurzamer dan van organisaties die een strakke ‘command and control’-cultuur hebben.

3. Voelen boven weten

Voor veel leiders voelt dit tegennatuurlijk. Ze worden zelf vaak afgerekend op meetbare prestaties. Maar de waarheid wordt nog ongemakkelijker! Organisaties die op persoonlijke ontwikkeling en leren gericht zijn, moeten ruim baan geven aan ‘gevoel’.

Dat klinkt heel soft maar is in feite logisch: medewerkers ontwikkelen zich door eerlijk te kunnen zijn over hun onzekerheden, fouten en tekortkomingen. Van deze transparantie leren zij, waardoor ze zonder angst om te worden afgerekend door ongeduldige managers sneller tot nieuwe en betere oplossingen komen.

Lees ook op Business Insider

4. Lerend vermogen boven competenties

In de beste organisaties is HR de belangrijkste business developer. Wat zij zo goed doen? Ze denken niet zozeer in competenties en verantwoordelijkheden van medewerkers maar meer in capaciteiten en lerend vermogen. Ze laten medewerkers snel doorstromen en samenwerken met andere disciplines, binnen en buiten de organisatie.

Ze hebben een brede kijk op talent; zien niet alleen leiderschap maar ook het vermogen anderen te enthousiasmeren en samen te werken. Tot slot zijn hun HR-afdelingen initiator en aanjager van het verbeteren van Employer Brand, bedrijfscultuur en employee engagement.

5. Team boven individu

Zijn onze organisaties echt zo teamgedreven als we denken? De gemiddelde voetbaltrainer lacht zich waarschijnlijk rot. Die weet dat teambuilding begint met het stellen van doelen en deze net zolang herhalen tot iedere speler ze kan dromen.

Een goede trainer zorgt daarnaast niet alleen voor een goed elftal maar zoekt ook naar de posities waar iedere speler het best tot zijn/haar recht komt. En een team bestaat niet alleen uit de mensen die op het veld staan, maar moet ingebed zijn (en gesteund worden) in de hele organisatie.

Tot slot kijkt een goede trainer verder dan het resultaat. Een goede ploeg wordt de beste door fit te zijn, creatief te denken en vertrouwen te hebben. Dit maakt dat een goede ploeg een ijzersterke eigen cultuur heeft.

6. Koersvastheid boven schipperen

Organisaties ontlenen hun bestaansrecht niet aan cultuur maar aan resultaten. Vallen die tegen, of doen zich andere problemen voor, dan is het verleidelijk concessies te doen op de bovengenoemde punten.

Er wordt ineens weer sterk gestuurd op prestaties, finance lanceert een cost cutting programma, er wordt niet meer over waarden en gedrag gecommuniceerd… Kortom, de bedrijfscultuur wordt weer ondergeschikt gemaakt aan andere belangen. Begrijpelijk, maar niet verstandig.

Consistent vasthouden aan de ingeslagen koers is het beste recept om op langere termijn duurzaam succesvol te worden. En medewerkers die zich betrokken voelen bij de doelen en missie, zijn het meest geneigd zich daarvoor in te zetten. Schipperen met de bedrijfscultuur leidt tot gedemotiveerde medewerkers en een organisatie die doelloos ronddobbert.

Meer lezen over bedrijfscultuur en leiderschap? Adviesbureau The Culture Club schreef een aantal inspirerende artikelen. ING vindt leiderschap en cultuur een belangrijk thema voor ondernemerschap. Bij alle artikelen rond dit thema zijn experts betrokken.

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

Lees ook: Deze Schiedamse opticien wilde een zaak overnemen – zo kreeg hij de beste deal voor zijn financiering

Advertisement