Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:13
  • Leasemaatschappij Leaseplan wordt voor 4,9 miljard euro gekocht door de Franse branchegenoot ALD.
  • In 2018 had LeasePlan nog het plan om naar de beurs te gaan.
  • LeasePlan is wereldwijd goed voor zo’n 1,8 miljoen auto’s in beheer, samen met ALD wordt het nieuwe bedrijf een van de grootste spelers.
  • Lees ook: Zonne-automaker Lightyear sluit al deal met LeasePlan voor 5000 voertuigen.

De Nederlandse leasemaatschappij Leaseplan wordt overgenomen door het Franse ALD Automotive. Met de overname is een bedrag van 4,9 miljard euro gemoeid.

De nieuwe combinatie wordt een van de grootste spelers op het gebied van het leasen van auto’s aan bedrijven en particulieren. ALD is een dochteronderneming van de Franse bank-verzekeraar Société Générale.

De overname, die zowel in aandelen als contanten wordt afgehandeld, moet aan het eind van het jaar zijn afgerond. Het gecombineerde bedrijf zou volgens ALD en LeasaePlan door schaalvoordelen en door groter in te kunnen kopen 380 miljoen euro per jaar aan kosten kunnen besparen. Of er ook gevolgen zijn voor het personeel, is nog niet duidelijk.

Onlangs was al bekend dat de bedrijven met elkaar in gesprek waren over een mogelijke fusie. In 2018 had LeasePlan nog het plan om naar de beurs te gaan, maar dat werd afgeblazen doordat de aandelenkoersen vlak daarna flink daalden.

LeasePlan samen verder met Franse partner

Het Franse ALD had volgens de meest recente cijfers bijna 1,7 miljoen auto's in beheer en is actief in meer dan veertig landen. Het in 1963 opgerichte LeasePlan is goed voor zo'n 1,8 miljoen auto's. Het bedrijf was in het verleden een aantal jaar in handen van onder meer ABN AMRO en Volkswagen, waarna het in 2016 werd overgenomen door een consortium met onder andere pensioenuitvoerder PGGM.

In juli splitste LeasePlan zijn platform voor de verkoop van tweedehands auto's CarNext nog af. Hoeveel dat het bedrijf opleverde werd niet bekendgemaakt. LeasePlan had in 2018 nog het plan om naar de beurs te gaan, maar dat ging niet door omdat de aandelenkoersen vlak daarna flink daalden.

De autosector had het afgelopen jaar moeite met het leveren van nieuwe modellen vanwege het wereldwijde chiptekort. Daardoor kregen leasebedrijven goede prijzen voor hun tweedehands auto's waarvan de leaseperiode erop zit. De keerzijde is dat leasebedrijven ook moeite hadden om nieuwe modellen geleverd te krijgen.

LEES OOK: LeasePlan stelt als eerste Nederlandse bedrijf een vaccinatieplicht, maar controleert niet – juridisch is dat een grijs gebied