Praten met Google’s chatbot Bard, die werkt op basis van artificial intelligence, kan voor de zoekgigant hoge kosten opleveren.

Een zoekopdracht uitvoeren met behulp van AI-software is tien keer zo duur als een gewone zoekopdracht, aldus president-commissaris John Hennessy van moederbedrijf Alphabet tegenover persbureau Reuters. Dat komt doordat een zoekopdracht via een taalmodel op basis van kunstmatige intelligentie veel meer rekenkracht van computers en daarmee stroom vereist, vergeleken met een traditionele zoekopdracht.

Financiële analisten geven tegenover Reuters aan dat de extra kosten kunnen oplopen tot miljarden dollars over een periode van enkele jaren.

De verwachte kosten van AI-zoeken variëren. Volgens sommige analisten zou Google tegen 2024 zo’n 6 miljard dollar aan extra kosten moeten slikken, als het de helft van de zoekopdrachten zou beantwoorden met antwoorden op basis van artificial intelligence, uitgaande van antwoorden met een gemiddelde lengte van 50 woorden.

Andere analisten verwachten juist dat de kosten-batencalculatie positief uitslaat en dat Google 3 miljard dollar extra kan verdienen door de chatbot in zijn zoekmachine te integreren.

Google snijdt in de kosten

De mogelijke extra uitgaven gaan in ieder geval recht in tegen de plannen van Google om kosten te verlagen, vanwege de moeilijke economische omstandigheden.

Slechts enkele weken nadat Google dit jaar 12.000 werknemers ontsloeg, zei financieel directeur Ruth Porat van Alphabet in een toelichting op de financiële resultaten van het bedrijf dat men 500 miljoen dollar zal uitgeven om kantoorruimte te verminderen en nog tot 2,3 miljard dollar kwijt is aan ontslagvergoedingen. Overvloedige extraatjes op kantoor zullen ook worden geschrapt.

Om de kosten van de inzet van artificial intelligence te verlagen, meldde Google al dat het zijn chatbot zal uitvoeren met een "beperktere versie" van zijn LaMDA AI-model. De kosten van de zogenaamde inferentie – ofwel de manier waarop AI-software antwoorden genereert - moeten ook dalen, volgens president-commissaris Hennessy. Hij noemde dit "in het ergste geval een probleem van een paar jaar".

Hoe de kosten van artificial intelligence precies moeten dalen, lijkt niet direct duidelijk. Naveen Rao - een voormalig leidinggevende bij chipfabrikant Intel die toezicht hield op de afdeling voor artificial intelligence - laat tegenover Reuters weten dat hij in ieder geval niet ziet hoe de kosten omlaag kunnen zonder aan nauwkeurigheid in te boeten.

LEES OOK: Werknemers van Google moeten voorkomen dat gebruikers van Bard denken dat de AI-chatbot menselijk is: lees alle instructies