Tijdens de coronacrisis vond noodgedwongen een grote omslag plaats in de zakelijke communicatie: videocalls met Zoom, Teams of Hangouts werden de norm. Tegelijk stortte de markt voor zakelijke vluchten in vanwege de vele lockdowns en coronarestricties.

Grote werkgevers in Nederland lijken hieruit de les te trekken dat met name korte, zakelijke vliegreizen vaak overbodig zijn, waarbij ook het milieu-argument een steeds grotere rol speelt. Uit een rondgang van Nu.nl bij 19 multinationals en de Rijksoverheid over het vliegbeleid voor korte zakelijke vliegreizen blijkt dat van de zestien respondenten er inmiddels zeven een vliegverbod op korte afstanden hanteren.

Zo laten de grote accountant- en adviebureaus PwC en Deloitte werknemers alleen voor reizen van langer dan 700 kilometer het vliegtuig nemen. Rijksambtenaren mogen sinds vorig jaar niet vliegen als een treinreis van maximaal 8 uur ook mogelijk is.

Rabobank hanteert een vliegverbod voor afstanden tot 600 kilometer, verzekeraar Aegon legt de grens bij 500 kilometer en consultant EY bij 400 kilometer.

Andere bedrijven zoeken het vooral in een beperking van de omvang van het reisbudget dat besteed mag worden aan vliegen. ABN AMRO mikt op een halvering in 2025 ten opzichte van 2017.

Tijdens de coronapandemie maakte KLM eind 2020 overigens bekend op 6 bestemmingen de trein te gaan promoten als alternatief voor korte vluchten tot 700 kilometer vanaf Schiphol. Het gaat daarbij om Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn.

Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail en de NS heeft KLM een actieplan gemaakt hiervoor. De zes onderzochte bestemmingen zijn nu al goed bereikbaar via het spoor.

LEES OOK: Ruim de helft van de Nederlanders wil weer vliegvakantie dit jaar