Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:6

In het eerste opzicht hebben het Zweedse Koenigsegg en het Nederlandse Lightyear niet zo heel veel met elkaar gemeen, naast dat ze beide auto’s maken. De eerste maakt benzine verbruikende hypercars die ongekende snelheden halen, en de tweede maakt een van de efficiëntste en milieuvriendelijkste zonneauto’s tot nu toe.

Toch gaan de twee in de toekomst samenwerken aan nog duurzamere en nog efficiëntere auto’s. Koeningsegg koopt zich namelijk in bij de zonneautoproducent uit Helmond. Beiden hebben de ambitie om compleet nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Voor hoeveel Koenigsegg zich inkoopt, maakten de bedrijven niet wereldkundig.

Koenigsegg heeft al jaren ervaring met het optimaliseren van aandrijflijnen. Zo kwam het onder andere met een koppelingsloze aandrijflijn waarmee snelheden van 400 kilometer per uur gehaald konden worden. Op elektrisch gebied ontwikkelde het ‘The Quark’, een enorm efficiënte en krachtige elektromotor. Het kleine pakketje is goed voor 335 pk en 600 Nm aan koppel.

Lightyear focust zich op een compleet andere kant van efficiëntie, met vooral gewichtsbesparing en zonne-energie. De eerste auto van het merk, de Lightyear 0, kan tot 70 kilometer per dag opladen dankzij de zonnepanelen op het dak. Ook rijdt hij uiterst efficiënt tot 625 kilometer (WLTP) op een volle lading van het 60 kWh metende accupakket.

Lightyear laat weten dat de technologische ontwikkelingen van de Zweedse hypercarbouwer terug te vinden zullen zijn in de volgende auto van de fabrikant, de Lightyear 2. Deze zou volgens de plannen rond de 30.000 euro moeten gaan kosten.

Op dit moment hoef je bij geen van beide partijen aan te kloppen voor een betaalbare auto. De Lightyear 0 kost je minimaal 150.000 euro en een auto van Koenigsegg wisselt van eigenaar voor een veelvoud van die prijs

LEES OOK: Mercedes-Benz Vision EQXX verbreekt eigen record en rijdt 1.202 km op één volle batterij