Op dit moment mogen de drie luchtvaartmaatschappijen nog geen afspraken maken
over bijvoorbeeld de prijzen of de routes op elkaar afstemmen. Om dat wel te
mogen, hebben ze vrijstelling van de Amerikaanse antikartelwetgeving nodig.
Een vergaande samenwerking betekent volgens een woordvoerder van KLM meer
routes, betere verbindingen en lagere prijzen voor de passagier.

De drie maatschappijen profiteren er zelf ook van. Ze beogen miljoenen
aan kostenbesparingen. Ook de opbrengsten moeten omhoog schieten. Dat zou
vooral de kwakkelende Amerikaanse vervoerders Northwest en Delta Air Lines
goed uitkomen. Air France-KLM, Northwest en Delta denken bovendien dat
nauwere samenwerking de concurrentie met andere machtsblokken in de
luchtvaart makkelijker maakt.

De drie hebben eerder al een dergelijke aanvraag ingediend, maar stuitten toen
op verzet van de autoriteiten. Die vreesden voor een te grote machtspositie
op de vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten. De vervoerders zien
echter nu hun kans schoon, omdat de Europese Unie en de VS onlangs een
zogenoemd ‘open skies’-verdrag hebben gesloten. Dit komt erop neer dat elke
Europese luchtvaartmaatschappij vanaf elk vliegveld naar elke bestemming in
de VS mag vliegen. Dat moet veel meer concurrentie opleveren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl