De bank die zegt de klant echt centraal te stellen, gooit het na iets meer dan een jaar over een andere boeg. Met goedkopere, en zelfs gratis betaalpaketten, wil Knab potentiële klanten verleiden. Z24 sprak met oprichter en directeur René Frijters. “Het blijkt een behoorlijke stap om van bank te veranderen.”

Honderdduizend klanten in vijf jaar; dat was de ambitie die directeur René Frijters in september 2012 uitsprak bij de presentatie van de nieuwe bank. Dat zou ook het moment zijn dat Aegon-dochter Knab in staat zou moeten zijn eigen broek moet kunnen ophouden.

Ruim een jaar later geeft Frijters ruiterlijk toe dat de bank niet op schema ligt. “We wilden in het eerste jaar 30.000 klanten hebben. Daar zitten we nog een eind van af.”

Hoge kosten voor betaalrekening van Knab

Het grote probleem zijn de hoge kosten voor de betaalrekening van Knab. De klant betaalt 15 euro per maand (180 euro per jaar) voor een betaalrekening met betaalpas, spaarrekening, financiële planningstool en creditcard. Dat bedrag schrikt mensen af. Het is duur, zeker in vergelijking met andere banken waar je voor een rekening met betaalpas een paar tientjes per jaar betaalt.

Maar die prijs hoort bij de filosofie van de bank. Je betaalt voor de dienst zelf, niet via omwegen zoals bij veel andere banken het geval is, stelt Frijters.

Andere banken maken volgens hem ‘zogenaamd’ verlies op betaalrekeningen. “Ze vertellen er niet bij dat ze een mooie marge maken op de miljarden die tegen 0 procent rente dagelijks op de rekening courant staat. De klant ontvangt ook nog vaak lage rente op zijn spaarrekening. Daarnaast zijn banken product pushers en proberen ze jou zoveel mogelijk andere producten, zoals verzekeringen, te slijten.”

Dat laatste doet Knab niet. Althans, het verwijst wel naar andere partijen, maar verdient daar zelf niets aan. Alleen voor vermogensbeheer vraagt bank een vast bedrag en percentages van het belegde vermogen afhankelijk van de beleggingsvorm die je kiest.

Geen run op Knab

Je zou kunnen denken dat een dergelijke boodschap erin gaat als koek in een tijd dat de traditionele banken bijna permanent onder vuur liggen. Maar ondanks de volkswoede, is een grote run op Knab uitgebleven.

“Het blijkt een behoorlijke stap om van bank te veranderen”, concludeert Frijters. De consument zegt zijn andere rekeningen niet zomaar op; en een extra rekening bij Knab betekent dan vooral hogere kosten.

Frijters wil de klanten nu een zetje in de goede richting geven door een goedkoop maar ietwat uitgekleed betaalpakket voor vijf euro per maand en zelfs een gratis bankrekening aan te bieden om kennis te maken met Knab. “Het heeft wel tot gevolg dat 100 duizend klanten over vijf jaar niet genoeg is. Het moeten er nu nog meer worden”, zegt Frijters.

Heeft het slechte nieuws van Rabobank jullie niet in de kaart gespeeld?

“Misschien helpt het ons wel, maar het is niet zo dat we er de laatste weken honderden oud-Rabobank-klanten bij hebben gekregen. En onze klanten komen van alle banken. ING zou onze hofleverancier kunnen zijn. Ik ben er zelf klant. Was ik laatst een wachtwoord kwijt, moest ik niet alleen vijf dagen wachten, maar ook nog naar zo’n kantoor toe om een nieuw wachtwoord op te halen.”

Je zei vorig jaar dat andere banken snel jullie ‘goede voorbeeld’ zouden volgen. Speelt dat mee?

“Ik geloof nog steeds dat ze dat gaan doen, maar ik zie er nu nog weinig van. Rente op de betaalrekening? Volgens mij heeft alleen SNS het. Roodstand alerts? Ja, sommigen doen dat, maar alleen bij ons wordt je saldo automatisch aangevuld met geld van je spaarrekening.”

De app van Knab was vorig jaar state of the art, maar nu hebben alle banken een goede mobiele app.

“Ja, dat is veel sneller gegaan dan ik dacht. Daar hebben andere banken heel erg in geïnvesteerd. Eigenlijk hebben ze nu allemaal een mobiele goede app.”

Dat mensen niet overstappen, ligt dat niet misschien aan het feit dat jullie alleen een betaal- en een spaarrekening bieden? Geen leningen, geen hypotheken. Zaken die mensen écht nodig hebben.

“Dat kan deels waar zijn, maar we gaan ze we voorlopig ook niet aanbieden. Wij willen juist weg van het product-denken dat nu bij banken overheerst. Met ons financieel plan wijzen we klanten erop dat het soms slimmer is om zelf een hypotheek of lening aan je familie te verstrekken, dan naar de bank te gaan.

Ook is het soms niet verstandig een product te kopen om je pensioengat te dichten. Met het aflossen van je hypotheek of iets meer te gaan werken, kan je vaak hetzelfde doel bereiken. Andere banken zijn dan geneigd een product te verkopen, ook als is dat niet in het belang van de klant. Ons verdienmodel maakt een andere insteek mogelijk. Ergens zijn we ook meer een financieel planner dan een bank.

Ik geloof ook niet in private- of preferred banking. Het zijn lege concepten. Computers kunnen het gewoon beter dan bankiers.”

Als jullie geen geld uitlenen, zoals een ‘normale’ bank, waarom dan wel spaarrekeningen met een naar verhouding hoge rente van 1,7 procent? En wat gebeurt er met het spaargeld?

“Ja je moet je klanten wel een incentive geven om bij jou te bankieren. Maar eerlijk, we hebben dat spaargeld ook niet nodig. Het spaargeld wordt via Aegon weggezet.”

Ligt er voor Knab bij bedrijven geen kans? ABN Amro heeft de tarieven voor zakelijk bankieren fors verhoogd. Krediet is bijna niet te krijgen.

“We worden geen bank die bedrijven geld gaat uitlenen. Misschien dat we in de verre toekomst wel iets gaan doen rond peer-to-peer leningen (bedrijven lenen elkaar geld, Z24). We komen volgend jaar in elk geval wel met een zakelijke toepassing specifiek voor zzp’ers en dga’s. Die doelgroep heeft behoefte aan inzicht in zijn financiële situatie, iets wat onze software biedt.”

Lees ook

Klein detail, ECB heeft geen vangnet om banken te redden

Staatsschuld: iedere seconde 480 euro hoger

11 dingen waarin Nederland de beste is

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl