Wie kinderen heeft, moet vaak nieuwe spullen kopen. Het nageslacht groeit immers als kool en om dat bij te benen, blijf je als ouders nieuwe kleren, bedjes en stoeltjes kopen. Voor fietsen is nu een oplossing. Het bedrijf Infento heeft een bouwpakket bedacht waarmee ouders samen met hun kinderen steeds een bijpassende fiets kunnen bouwen.

Begin deze maand begon Infento, een bedrijf uit Den Dolder, een crowdfundingcampagne op Kickstarter. Het streefbedrag van 50.000 dollar was binnen drie dagen behaald. Inmiddels gaat het opgehaalde bedrag al richting de twee ton, met nog 16 dagen te gaan.

Met de onderdelen in de constructiekit van Infento en een inbussleutel kunnen veel verschillende voertuigen worden gemaakt: een loopwagen en een driewieler voor kinderen tot vier jaar, en een step, bakfiets, skelter, slee of een fiets voor kinderen tot 10 à 12 jaar.

Gedurende de hele jeugd is er maar één bouwpakket nodig én het is nog leerzaam ook. Educatie is een belangrijk aspect van het product, zegt Sander Letema, één van de twee oprichters van Infento. “Voor ons is dat een heel belangrijk doel, om kids belangrijke skills mee te geven. We willen ze graag weghalen achter de televisie en iPad en zorgen dat ze lekker wat kunnen gaan maken met hun handen. Daar samen de tijd voor nemen, versterkt de band tussen ouders en kinderen.”

Infento is begonnen in 2010 als het bedrijf van Letema en zijn zwager Spencer Rotting. Die doet veel jeugdwerk en had daarvoor iets leuks bedacht. Hij vroeg een vriend van hem die in productielijnen doet om wat constructiemateriaal. Hij maakte er een handleiding bij voor hoe je er karretjes van kon maken. De kinderen mochten eerst schroeven en daarna racewedstrijden houden. “Het was een groot succes”, vertelt Letema. “Ze wilden niet meer naar binnen.”

Lego-fanaat

Op een verjaardag bespraken de zwagers het idee. "Ik zag het meteen helemaal zitten. Ik ben zelf een Lego-fanaaat geweest toen ik klein was. Dat werd al gauw lassen en een motortje op een skeltertje zetten. Die ervaring van zelf iets creëren willen we voor groot publiek toegankelijk maken. Niet iedereen kan zagen of lassen, maar met een extrusieprofiel gemakkelijk iets in elkaar zetten is al een oud idee, dat heeft zich bewezen. Daar zijn we op voort gaan borduren."

Letema heeft het modulaire systeem ontworpen, met zo'n 60 onderdelen, en Rotting maakt daarmee de verschillende modellen. “Ik ben begonnen een grote skelter in 3D te tekenen. Sindsdien zijn we niet meer te stoppen.”

Aanvankelijk waren de uitvinders van plan om bestaande componenten in te kopen, die in een doos te stoppen en door te verkopen. “Waarom zou je koppelstukken bedenken als het al bestaat? Maar met een simpele berekening werd duidelijk dat dat al snel niet meer te betalen zou zijn. Toen zijn we prijzen op gaan vragen voor eigen productie in het buitenland. Dat scheelde zo veel, dat we zelf koppelstukken zijn gaan maken. Toen kon ik ook alles bij elkaar passend ontwerpen. We gebruiken nu hoogwaardige nylon koppelstukken, met speciale glasvezelvulling zodat ze de druk van strak aangedraaide bouten aankunnen.”

Team van jongeren

Als de onderdelen vanuit het buitenland aankomen in de werkplaats in Den Dolder, staat een team van jongeren klaar om ze op maat te zagen, lagers te persen en orders te picken. Infento werkt met jongeren die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt, vertelt Letema.

“We hebben dertig verschillende lengtes nodig. We zouden dat profiel perfect op maat uit China kunnen laten komen, maar we kwamen in contact met een zorginstelling en we bedachten dat we wel wat meer technische handelingen hier konden doen. Daardoor kunnen we steeds zelf maken wat we nodig hebben.”

Het team van Infento bestaat nu uit drie man, plus wat stagiairs en gemiddeld acht jongeren. “Ze worden continu begeleid door een arbeidstrainer die ze leert op tijd te komen en opdrachten uit te voeren. Als de trainer denkt dat ze klaar zijn voor een betaalde baan, dan stromen ze door.”

Succesvolle campagne op Kickstarter

Infento richtte zich in het begin vooral op scholen. “We hebben een pakket gemaakt waar zo'n zeventig scholen nu mee werken. In het begin hadden we weinig marketingbudget en we dachten:
'scholen kunnen we opbellen, particulieren niet!' Maar een jaar geleden is er een investeerder ingestapt, en die zag de particuliere markt helemaal zitten. We zijn een jaar bezig geweest met marketing, een website opzetten en een Kickstarter-campagne voorbereiden.”

Die campagne loopt dus op wieltjes. Toch zal break-even nog wel duren voor Infento, zegt Letema. “Het is nu nog vooral investeren. Er zit al flink wat startkapitaal in Infento, tegen het miljoen. Maar dit helpt wel. Het is letterlijk een mooie kickstarter. En internationaal gaan is prachtig, helemaal voor onze naamsbekendheid.”

Bedrijf in de VS

Infento heeft ervoor gekozen om in Amerika een bedrijf op te zetten met een bankrekeningnummer daar, om twee redenen. Sinds begin dit jaar is het mogelijk om als Nederlands bedrijf een campagne te beginnen. Je moet dan de bedragen bij de beloningen invullen in euro's, maar Kickstarter rekent die om naar dollars – zodat je hele lelijke bedragen krijgt. Daarnaast kwam Infento erachter, door te analyseren welke bedrijven succes hebben op Kickstarter, dat Amerikaanse bedrijven het veel beter doen. Letema: “We wilden er alles aan doen om het te laten slagen.”

Maar ligt de Nederlandse markt niet veel meer voor de hand, voor zelfbouw-fietsen? “Nederland is zeker een fietsland. Maar wij merken toch wel dat Nederland een erg moeilijk land is voor een nieuw product. In de marketing wordt ook wel geroepen dat als het je lukt om geld uit Nederlandse zakken te peuteren, je een garantie hebt voor heel Europa. Nederlanders zijn harde werkers, ze sparen en geven hun geld niet zo makkelijk uit. Op Facebook vragen Amerikanen 'Where can I buy this?' en 'ik wil er twee!' Niet zo van 'wat moet het kosten?' Amerikanen zijn ook meer impulsaankopers.”