Kim Kardashian heeft in een rechtszaak onthuld hoe duur het is om haar een gesponsorde post op Instagram te laten plaatsen – dat is niet bepaald goedkoop.

Afgelopen februari spanden Kardashian en haar bedrijf, Kimsaprincess Inc., een rechtszaak aan tegen het bedrijf Missguided. Kardashian beschuldigt het modemerk ervan haar merk en imago te hebben gebruikt om producten te verkopen.

Missguided staat erom bekend dat het goedkope replica’s maakt van de outfits van beroemdheden. Het bedrijf had foto’s van Kardashian gebruikt op sociale media en op hun website om een van de nageaapte outfits te verkopen. Hieronder zie je de jurk waar het om gaat:

missguided

Foto: Links zie je de foto van Kardashian, rechts die van Missguided. Bron: Kim Kardashian West / Instagram

In de foto links roept Kim Kardashian modemerken op om haar outfit niet te kopiëren voordat ze deze daadwerkelijk in het openbaar heeft gedragen. Enkele uren later verscheen al een post van fastfashion-merk Missguided met een foto van een model in een kopie van de gouden jurk en een foto van Kim Kardashian in de outfit. Niet lang daarna was de post van Missguided verwijderd.

Kardashian vindt dat het merk in strijd met de wet heeft gehandeld, omdat het lijkt alsof ze met Missguided samenwerkt. Normaal gesproken betalen merken honderdduizenden dollars voor een partnerschap met haar. In een eerdere verklaring legde Kardashian precies uit hoe duur zo’n samenwerking is.

Ze zei dat ze meestal tussen de 300.000 en 500.000 dollar – dus tussen de 260.000 en 450.000 euro – ontvangt voor het plaatsen van een Instagram-post waarin ze zich positief uitlaat over een product.

Lees ook op Business Insider

Voor grotere deals, die bijvoorbeeld langer lopen, ontvangt ze meerdere miljoenen dollar’s. Een adviseur van Kardashian zegt dat ze meerdere malen dit soort deals heeft gesloten.

Hij gaf er ook een voorbeeld bij van een recente deal die hij voor Kardashian sloot. “Het bedrijf mag in dit geval de naam van Kim en haar gezicht gebruiken om producten te verkopen. Kim zelf moet het product ook een beetje promoten. Dit bedrijf betaalt 6 miljoen dollar per jaar voor de deal, plus een substantieel bedrag aan aandelen.”

In het geval van Missguided hadden Kardashian en haar adviseur om minstens 5 miljoen dollar gevraagd, blijkt uit het document dat ze hebben ingediend voor de rechtszaak.

Kardashian wil daarom een schadevergoeding van minstens 10 miljoen dollar van Missguided. Kardashian en haar vertegenwoordigers reageerden niet direct op het verzoek om commentaar van Business Insider.

Kardashian zegt dat de actie van Missguided suggereert dat zij fan is van hun producten, terwijl dat niet zo is, waardoor haar eigen fans in de war raken en toekomstige deals misschien minder makkelijk gesloten worden. Daarnaast zegt ze dat ze regelmatig bedrijven afwijst en alleen een deal wil sluiten op het moment dat ze zelf achter het product staat.

Lees meer over Kim Kardashian en haar familie: